Boeken algemeen

donderdag 17 december 2015

Een week in Parijs - Jojo Moyes

Een leuke, korte roman over de voorgeschiedenis van de personages van Portret van een vrouw.

Beschrijving

In het Parijs van de belle époque brengt Sophie de eerste romantische weken na hun trouwen door met haar geliefde, de schilder Édouard Lefèvre. Het is een opwindende tijd, hoewel het leven aan de zijde van een arme kunstenaar ook zijn schaduwkanten kent... 

Meer dan een eeuw later komen Liv en David aan in Parijs voor hun huwelijksreis. De stad is prachtig, maar de romantiek is ver te zoeken, vooral doordat Liv steeds alleen is omdat David de ene zakelijke afspraak na de andere heeft. Heeft Liv de fout van haar leven gemaakt?
(Tekst overgenomen van de achterzijde van het boek.) 

Tegen adviezen in heb ik Portret van een vrouw vóór Een week in Parijs gelezen.
Aan de ene kant wist ik daardoor al hoe het uiteindelijk met de personages af zou lopen, aan de andere kant was het ook een zogenaamd feest van herkenning en had ik gelijk al een band met de personages.
Ik denk dat, als ik deze eerst had gelezen, het boek te kort was om die band dan op te bouwen.

Op zich ben ik niet zo'n liefhebber van korte verhalen. De reden daarvoor kwam ik ook hier weer tegen: Het boek is te kort om een verhaal goed recht te doen.
Het einde kwam weer te snel. 
Helemaal doordat ik dacht dat ik nog een heel stuk voor de boeg had en de laatste 30 pagina's een leesfragment van Portret van een vrouw betrof.

Ik lees eigenlijk nooit leesfragmenten achterin een boek. De ene keer omdat ik dan baal, omdat ik niet gelijk het hele boek kan lezen. De andere keer, omdat ik het boek al heb gelezen.

Hoe dan ook, het was leuk om te lezen hoe Liv en David elkaar hebben leren kennen en om Sophie en Édouard samen, zonder de schaduw van de Eerste Wereldoorlog mee te maken.

Bijzonder dat Édouard en Sophie toen al invloed hadden op het leven van Liv.

Er wordt in dit boekje eigenlijk niks genoemd wat in Portret van een vrouw voorkomt. Welke van de twee boeken je ook eerst leest, Jojo Moyes valt niet in herhaling.



Titel: Een week in Parijs
auteur: Jojo Moyes
Originele titel: Honeymoon in Paris
vertaling: Anna Livestro
uitgeverij: De Fontein
ISBN: 978 90 261 3882 9
aantal pagina's: 108
verschijningsdatum: november 2015

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten