Boeken algemeen

dinsdag 8 december 2015

Dummie de Mummie en de gouden scarabee (Dummie de Mummie #1) - Tosca Menten

Vorig jaar zag ik de eerste film van Dummie de Mummie in de bioscoop. Het boek had ik nog niet gelezen. Normaal gesproken niet mijn stijl, maar aangezien de kinderen de film graag wilden zien en ik de boeken niet in de planning had staan om te lezen, was het dit keer niet anders.

Ik was ooit wel begonnen met het voorlezen van een van de boeken van Dummie de Mummie (Er zijn er inmiddels 6), maar ik vond het niet prettig lezen. Dat was omdat het eerste hoofdstuk van Dummie in Egypte helemaal in hoofdletters geschreven was. Daar hou ik helemaal niet van.

Vorig schooljaar kreeg ik als afscheidscadeautje van een stagiaire deze filmeditie van het boek. (Dankjewel Daniëlle!) Mijn jongste zoontje pakte hem iedere keer dat hij bij de boekenkast kwam weer in zijn handen, dus werd het tijd voor Dummie de Mummie, voorleespoging 2.

Beschrijving


Stel je voor. Je heet Goos Guts, je bent doodnormaal en je woont in het saaiste dorp van de wereld. Op een dag loop je je slaapkamer binnen, je ruikt iets vies, kijkt rond, en je ziet ineens een mummie in je bed. Wat doe je dan? Ja, je schrikt je een ongeluk, natuurlijk. En dan doe je je ogen dicht, je telt tot tien en dan is hij weer weg. 


Maar stel je nou eens voor, hè, dat die mummie daar na die tien tellen nog steeds ligt… En na twintig tellen ook…! 
Wat doe je dan?

Mijn mening

Het grootste verschil met het boek en de film vind ik, dat de film geschikt is voor kinderen vanaf 6 jaar, maar het boek niet. De website van de bibliotheek geeft vanaf 7 jaar aan, maar het boek heeft toch aardig wat ranzige details die ik jonge kinderen liever niet voorschotel. Over die stukjes las ik met het voorlezen (aan mijn zoontje van 5), dan maar een beetje heen.

"Dummies vel was zo bruin als poep. Het was droog met barsten erin en het stond strak over zijn botten. Op de plek van zijn neus zat een rafelig gat en zijn lippen zaten vol schilfers en korsten."


Behalve dat stinkt Dummie naar verrotting en lekt er soms een bruin goedje door zijn verband heen. Ieuw!

Ik heb de film met veel plezier gekeken, het boek met nóg meer plezier gelezen.
Dankzij de spaaractie van Total hebben we de volgende delen van de Dummie de Mummie-reeks inmiddels ook in de boekenkast staan. Op naar het volgende deel, De Sfinx van Shakaba, die komt binnenkort in de bioscoop. Het zou leuk zijn als het lukt om het voor die tijd uit te hebben.
Vreemd genoeg is de tweede Dummie-film het derde deel in de boeken-serie. Deel twee sla ik dus (eerst) over.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Dummie de mummie - Dummie de mummie en de gouden scarabeeTitel: Dummie de Mummie en de gouden scarabee
auteur: Tosca Menten
illustraties: Elly Hees
uitgeverij: Van Goor
ISBN: 9789000342754
aantal pagina's: 248
verschijningsdatum: oktober 2014

Bekijk op bol.com



Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten