Boeken algemeen

vrijdag 11 december 2015

De omhulde stad (De Bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine #2) - Ransom Riggs

"Uiteindelijk was er maar één reden waarom ik hier - nu - was: omdat ik sinds de dag dat ik Emma had leren kennen, wist dat ik deel wilde uitmaken van haar wereld, welke wereld dat ook was."




Vorige maand las ik het eerste boek van deze serie: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine. Ik vond dat een erg boeiend boek, vandaar dat ik graag verder wilde lezen in het vervolg. Ik reserveerde hem dan ook gelijk bij de bibliotheek.

Beschrijving

De vreemde reis die begon in De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine gaat verder wanneer Jacob Portman en zijn nieuwe vrienden naar Londen vertrekken. Daar hopen ze een manier te vinden om hun geliefde schoolhoofd, mevrouw Peregrine, te redden. Maar in deze door oorlog verwoeste stad lijkt er om elke hoek een onaangename verrassing te wachten. Jacob en de kinderen reizen langs bijzondere dieren, freakshows en gedaanteverwisselaars – terwijl ze voortdurend worden opgejaagd door levensgevaarlijke hulsels.
Het zenuwslopende vervolg op De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine, dat door Amazon werd uitgeroepen tot het Beste Young Adult-boek van 2011. Opnieuw worden oude en intrigerende foto’s gecombineerd met een onvoorspelbaar en meeslepend verhaal.

Recensie

Behalve het gevaar dat er steeds op de loer ligt, is er de continue tijdsdruk. Als mevrouw Peregrine niet op tijd gered wordt, zal ze het namelijk niet overleven.

Het verhaal maakt de belofte op de achterkant van het boek helemaal waar. Het verhaal speelt zich af in een tijdsbestek van vier dagen, maar in die vier dagen maken de kinderen zo veel mee dat het eigenlijk niet in zo'n korte tijd past. Daardoor lijkt het veel langer.
Het lezen van het boek op zich duurt niet lang. Het is een dik boek, maar ik vloog er doorheen. Het leest makkelijk weg. Als ik de tijd had gehad, had ik hem graag in één keer uitgelezen.

De schokkende ontdekking aan het einde van het boek heeft ervoor gezorgd dat ik deel 3 ook graag wil gaan lezen. Daarvoor moet ik nog ruim een maand wachten, want dat deel, Bibliotheek der zielen, komt in januari uit 
Voorin het boek staan foto's van de belangrijkste personages uit het boek. Het zijn foto's uit het eerste deel. Behalve die foto's, zijn er ook weer veel nieuwe, soms griezelige foto's in dit boek te vinden. Misschien wordt door die foto's je eigen verbeelding een beetje ingeperkt, maar die verbeelding is hard nodig bij de absurde situaties waarin de Bijzondere kinderen steeds terecht komen. 
Voor wie graag een tijdmachine zou willen hebben: Die heb je met dit boek helemaal niet nodig. Laat je gewoon meevoeren door de tijdlussen van de Ymbrynes.


"Ik voelde het ook: de angst, het gewicht van de gruwelijke dingen die we gezien hadden en die zich als een eindeloze horrorfilm afspeelden in mijn hoofd. Maar ik wilde haar zeggen dat je je onmogelijk de hele tijd slecht kunt voelen. Lachen maakt slechte dingen net zomin slechter als huilen ze beter maakt. Het betekent niet dat het je niets kan schelen, of dat je het vergeten bent. Het betekent gewoon dat je menselijk bent."


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes
Omhulde stadTitel: De omhulde stad
auteur: Ransom Riggs
Originele titel: Hollow City
vertaling: Tine Poesen
uitgeverij: Clavis
ISBN: 978 9044821802
aantal pagina's: 435
verschijningsdatum: maart 2014


Bekijk op bol.com


Follow on Bloglovin

2 opmerkingen:

  1. Ik vond de eerste 2 boeken fantastisch, maar heb boek 3 in het Engels gelezen en vond het erg tegen vallen, omdat ik de eerste 2 zo geweldig vond. Als je dit soort boeken graag leest, dan raad ik je aan om eens de boeken van Madeline Roux te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen