Boeken algemeen

zaterdag 26 september 2015

Wie storm zaait - T.C. Boyle


Een boek dat ik met een wisselend gevoel gelezen heb. Wisselend, omdat het boek zelf wisselende emoties oproept, maar ook wisselend, omdat ik niet altijd wist wat ik van het boek moest vinden.
Af en toe raakte ik de weg in het verhaal een beetje kwijt en las ik een bladzijde opnieuw, terwijl ik op andere momenten niet kon stoppen met lezen omdat ik er helemaal in meegetrokken werd.
Dat laatste had ik vooral de tweede helft van het verhaal.

In het boek worden verschillende personages gevolgd.Ten eerste Sten. Een zeventiger die met zijn vrouw Carolee in een penibele situatie terecht komt wanneer ze op vakantie zijn met een cruiseschip.

Ik dacht op het moment dat ik dat las dat het verhaal vooral over hen zou gaan en over de gevolgen van die gebeurtenis.
Maar toen bleek dat het boek in verschillende delen was opgedeeld en kwam Sara in beeld. Een vrouw van rond de veertig die niks met het Amerikaanse systeem te maken wil hebben. Ze doet haar eigen ding, valt niemand lastig, behalve als ze haar (of haar hond) lastig vallen.

"De ambtelijke marionetten van de multinationals begrepen alleen maar wat hun bazen hun voorkauwden, net als bij de fascisten en de communisten. Houd het volk dom, laat de propagadamachine op volle toeren draaien en zorg ervoor dat niemand de grondwet te zien krijgt."

En dan leert ze Adam kennen. Ze herkent hem van vroeger, maar hij heeft zichzelf een andere naam gegeven. Colter.
Colter is in dit boek geen levend personage, maar neemt wel een belangrijke plaats in. Colter was een Amerikaanse pelsjager uit de 18e eeuw, door Adam tot held verheven (Wikipedia).
Aangezien Adam ze niet allemaal op een rijtje heeft gaat hij erg ver in het imiteren van deze Colter.
Dat brengt hem flink in de problemen. Problemen waar zowel zijn ouders als Sara diep  bij betrokken raken.

"Misschien was hij ingedommeld. Niet dat het iets uitmaakte, want hij droomde terwijl hij wakker was en hij droomde als hij sliep, en als die twee dromen in elkaar overgingen stond dat vast in de sterren geschreven."

Een dromerige toestand, dat is waar Adam het grootste deel van de tijd in verkeert. Gedeeltelijk is dat een psychische stoornis, welke is niet bekend, gedeeltelijk is het de drank en drugs die hij met grote regelmaat gebruikt. 
Volgens mij kun je met alle drank uit dit boek met gemak een slijterij met een groot assortiment vullen.
De normen, waarden en wetten van Amerika worden flink op de korrel genomen. Zelf ben ik nooit in Amerika geweest, maar ik hoop toch dat dit boek wel een beetje een vertekend beeld van Amerika oproept.

Via een facebookactie van Meridiaan uitgevers heb ik Wie storm zaait gewonnen. Ik deed aan de actie mee, omdat de beschrijving van het boek me erg aansprak.
Het boek zelf sprak me uiteindelijk ook aan, toch had ik, afgaande op de beschrijving van het boek, andere verwachtingen.
Het boek gaat diep in op de personages en hun gedachten en gevoelens bij de gebeurtenissen. Je leert de personages daardoor erg goed kennen. Niet alleen dat, ook kreeg ik respect voor Sten, Sara en Adam. Terwijl dat met enkel de beschrijving van de gebeurtenissen waarschijnlijk niet zo was geweest.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Wie storm zaaitTitel: Wie storm zaait
auteur: T.C. Boyle
Originele titel: The Harder They Come
vertaling: Anne Jongeling
uitgeverij: Meridiaan
ISBN: 978 90 488 2196 9
aantal pagina's: 367
verschijningsdatum: augustus 2015





Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten