Boeken algemeen

vrijdag 11 september 2015

Wat ons niet zal doden (Millenium #4) - David Lagercrantz


Op verschillende fora en facebookgroepen kwam ik in combinatie met dit boek het woord 'lijkenpikkerij' tegen. Mensen die zeiden dit boek absoluut niet te gaan lezen om die reden.
Bij deze wil ik melden het daar Absoluut niet mee eens te zijn. Ik zie dit vierde deel in de Millenium-reeks eerder als een ode aan Stieg Larsson en zijn serie. Dat is denk ik, en hoop ik, ook hoe het bedoeld is.

Op Nu.nl verscheen eerder deze week een interview met David Lagerkranz, hierin geeft hij onder andere aan waarom hij de uitdaging Wat ons niet zal doden te schrijven is aangegaan.
In het interview zegt David Lagerkranz dat hij niet heeft geprobeerd de schrijfstijl van Stieg Larsson aan te nemen, dat hij bijvoorbeeld zelf niet van het zeer gewelddadige is.
Dat buitensporige geweld kom je in zijn boek dan ook niet tegen.

De boeken van de Millenium-reeks waren één van de eerste boeken die ik las op mijn eerste e-reader, een BeBook One. Ik denk dat het in de kerstvakantie van 2008 was dat ik de boeken aan één stuk door allemaal heb uitgelezen. En dan met name de nachtelijke uren op de achterbank van het busje dat we destijds hadden en waarin we op weg waren naar Italië staan me bij.

Ik vond de serie erg goed, Lisbeth Salander erg stoer. De serie is me de afgelopen jaren steeds bijgebleven. Details van een boek zakken bij mij na zoveel jaar wel wat weg, dus eigenlijk was het leuk geweest op de serie opnieuw te gaan lezen, maar ik was te nieuwsgierig naar dit nieuwe deel om dat eerst te gaan doen, maar terwijl ik Wat ons niet zal doden aan het lezen was kwam er steeds meer van de andere delen terug in mijn herinnering. Ik had veel van die 'oh ja!'-momenten en geen moment spijt dat ik de vorige boeken niet eerst opnieuw gelezen had.

"Niemand lekt zonder dat hij een eigen agenda heeft. Soms is het motief zoiets edels als rechtvaardigheidsgevoel, de wil om corruptie of een vergrijp aan de kaak te stellen. Maar meestal draait het om macht - om de tegenstander de grond in te boren en de eigen positie te verbeteren. Daarom mag een journalist nooit vergeten zich af te vragen: waarom krijg ik dit te horen?" 

(Mikael Blomkvist)


In het boek staan een aantal onderwerpen centraal, waaronder cybercriminaliteit en AI. Wat is je privacy tegenwoordig nog waard? Bestaat er überhaupt nog privacy en wie kun je vertrouwen?
Erg interessant. Het verhaal zette me wel aan het denken in ieder geval.

Er kwam bij sommige stukken filmbeelden in mijn hoofd van I, Robot, en toevallig werd die film verderop in het boek ook als voorbeeld aangehaald.

"Artificial Super Intelligence. Iets wat intelligenter is dan wij. (...) Computer zullen zichzelf verbeteren in een accelererend tempo, misschien wel met een factor tien, en zullen honderd, duizend, tienduizend keer zo slim worden als wij. En wat gebeurt er dan?"


Inderdaad, wat gebeurt er dan?

Mikael Blomkvist van het tijdschrift Millenium is op zoek naar informatie voor een belangrijk artikel, een zogenaamde Scoop, in het blad. Een artikel dat Millenium van de ondergang moet redden. Maar zo gemakkelijk is dat nog niet.

Ook Lisbeth Salander is bezig met een onderzoek, voor haar persoonlijk van belang.
Haar onderzoek en dat van Mikael kruisen elkaar in de vorm van Frans Balder.

Balder houdt zich bezig met kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie kan goed zijn in de goede handen, maar zou heel veel kwaad kunnen doen in de verkeerde handen.

Lisbeth is in het boek regelmatig met lastige wiskundige bewerkingen bezig en er komt heel wat moeilijke taal aan te pas. Ze ontmoet in dit boek op meerdere vlakken haar gelijken. Dat zorgt voor flinke uitdagingen. En Lisbeth Salander kennende: Die gaat geen uitdaging uit de weg.

Het boek speelt zich van begin november tot begin december. Voor het grootste deel tussen 20 november en 25 november.
Het is opgedeeld in 3 delen en 31 hoofdstukken. Aan het begin van ieder deel wordt een stukje uitleg gegeven over het onderwerp dat in dat gedeelte het meest aan bod zal komen.

Het verhaal zou nog een staartje kunnen krijgen. Wat mij betreft een staartje in de vorm van deel 5, maar of dat er ooit zal komen?

Ik vind het nieuwe jasje van de serie overigens erg mooi. Ik ga er mijn best voor doen om hem compleet in mijn boekenkast te krijgen!

Voor het recensie-exemplaar van Wat ons niet zal doden wil ik bij deze A.W.Bruna uitgevers bedanken :-).

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

25714303Titel: Wat ons niet zal doden
auteur: David Lagercrantz
Originele titel: Det som inte dödar oss
vertaling: Geri de Boer
uitgeverij: Signatuur
ISBN: 978 90 5672 533 4
aantal pagina's: 446
verschijningsdatum: september 2015





Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten