Boeken algemeen

maandag 14 september 2015

Botje - Janneke Schotveld


Ik ben er niet zo'n fan van om het woord 'schattig' te gebruiken. Toch is het een woord dat in me opkomt bij dit boek waarin alles draait om het (jaja, komt 'ie) schattige robotje met de naam Botje.

Het pakketje met daarin Botje wordt op een dag door postbode Wannes bezorgd bij Bibi. Bibi woont met haar ouders boven het wolwinkeltje van haar vader, alleen is haar moeder nu een tijdje in het buitenland om een onontdekt dier te ontdekken.

In het pakketje waar Botje in zit, zit een briefje:

"Beste Bibi, 


Wil jij een paar dagen voor Botje zorgen? 

Laat haar aan niemand zien! 

Zodra het veilig is, kom ik haar halen. 

Met oneindig veel dank, 


Appie Eensteen"


Maar een robotje dat zoveel kan verbergen is best wel moeilijk! Bibi zou haar het liefst aan iedereen willen laten zien.
Gelukkig kan haar buurjongen en beste vriend Midas wel een geheim bewaren en zorgen ze er samen voor dat Botje niks overkomt.

Ik had dit boek bij de bibliotheek gereserveerd om voor te lezen aan mijn zoontje van 8, maar toen ik ermee thuis kwam nam die van 4 (bijna 5) het boek gelijk in beslag. (Mijn enthousiasme was goed tot hem doorgedrongen denk ik...)
Ik moest en zou Botje aan hem voorlezen. Okee, als hij dat zo graag wil, vind ik het goed.
Mijn verwachting was dat hij het na een hoofdstuk of twee wel zat zou zijn, maar nee hoor, iedere avond wanneer hij naar bed ging en mocht zeggen wat ik moest voorlezen was het antwoord standaard Botje.
Dus heb ik het hele boek aan hem voorgelezen. Ik betwijfel of hij de hele verhaallijn kon volgen, maar hij heeft wel van het boek genoten, en anders ik wel!

De bibliotheek geeft als voorleesleeftijd bij dit boek 7 jaar aan. Zelf lezen vanaf 8 jaar.

Erg leuk bedacht dat Appie Eensteen, de uitvinder, zo op Einstein lijkt. Zo zaten er wel meer grappige dingen tussen. Bijvoorbeeld dat Bibi geïnterviewd wordt, omdat ze voorleeskampioen is geworden.

"Vertel eens over je lievelingsboek.' Dat was een betere vraag. Toevallig lag haar lievelingsboek van dit moment op de bank. Bibi hoort zichzelf vertellen over een vliegende juf die dieren kan redden."


Ik vind de boeken van Janneke Schotveld er stuk voor stuk mooi uitzien. Een leuke, kleurige hardcover en ook veel en leuke illustraties bij het verhaal.
Wat mij bij het voorlezen altijd wel een beetje tegenstaat is de lengte van de pagina's. Ik had liever een iets dikker boek met kleinere bladzijden.

Ken je Janneke Schotveld nog niet? Zij is de schrijfster van onder andere Superjuffie. Van die boeken hebben eerder recensies op mijn blog gestaan. Ook ben ik op het moment het nieuwste deel hiervan, Superjuffie in de jungle aan het voorlezen. Daarover dus later meer.

Op de website van Janneke Schotveld kun je heel veel informatie over al haar boeken en haarzelf lezen. Handig voor als je bijvoorbeeld een boekbespreking moet houden.

24641571Titel: Botje
auteur: Janneke Schotveld
illustraties: Annet Schaap
uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
ISBN:
9789000339280
aantal pagina's: 144
verschijningsdatum: januari 2015





Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten