Boeken algemeen

vrijdag 7 augustus 2015

Zwarte dageraad (Rönning & Stilton #3) - Cilla & Rolf Börjlind

Omslagtekst:

Olivia Rönning heeft besloten terug te keren bij de politie en wordt op een zaak gezet in de provincie Skåne. In een naburig stadje is een gruwelijke kindermoord gepleegd. Een paar dagen later wordt er nog een kind gedood, deze keer in een dorpje vlak buiten Stockholm. Bij beide kinderen, de zeven jaar oude Aram en de driejarige Emelie, is de nek op dezelfde manier gebroken. 

Mijn mening:

Volgens mij heb ik nog nooit op zoveel verschillende plaatsen in een boek gelezen. Ik begon in de auto op weg naar Italië, vervolgens heb ik daar in de tuin gelezen, bij verschillende zwembaden, bij een rivier en zelfs op een berg. Normalere plaatsen waar ik ook heb gelezen waren in bed en op de bank. Het was ook flink zoeken naar een beetje leestijd. En dat terwijl het echt een boek is om lekker in door te lezen.



Ik moest even weer wennen aan de schrijfstijl en de personages.
Het ging gelijk in het begin van het boek in hoge snelheid van het ene naar het andere karakter, zonder dat ik alweer precies een beeld had van wie wie was.
Na een stuk of 50 pagina's begon het (pas?) weer te komen.
Tom Stilton, Olivia Rönning en Mette Olsäter spelen weer een grote rol in dit derde deel van de serie die dan ook een Rönning & Stilton-thriller genoemd wordt.

Wil jij voor je erin begint wel weer even een beetje bij zijn? Lees dan eerst nog even mijn recensies van Springvloed en De derde stem. Die twee delen heb ik vorig jaar in augustus achter elkaar uitgelezen en beide 4 sterren gegeven.

"De krachten die in de schemering een zaadje van ontevredenheid in de harten van de mensen planten om dit daarna, onder bescherming van de nacht, te voeden met haat, zodat het zaadje in de dageraad wortel heeft geschoten en de ziel langzaam vergiftigt met haar wortels. Die dageraad is een zwarte dageraad."


Ik vond de gebeurtenissen in dit boek best wel heftig, aangezien er kinderen in het spel zijn. Twee keer achter elkaar wordt er een kind vermoord. Waarom?!
Er lijkt een racistische groep achter te zitten. Ook daarbinnen gaat het er hard aan toe.
Olivia en Mette werken samen om de moordenaar te ontmaskeren.
Ondertussen is Tom met een eigen onderzoek bezig: Een onopgeloste zaak waar hij toen hij nog voor de politie werkte mee bezig was. Hij kan het niet van zich afzetten.

Opnieuw een steengoed boek dat ik met veel plezier gelezen heb. Goede personages waar wel een groot leeftijdsverschil tussen zit in theorie, maar ik vind vooral Tom en Olivia nogal leeftijdloos overkomen. Ze zouden ook even oud kunnen zijn. Of Tom gedraagt zich jong voor zijn leeftijd en Olivia wat ouder :-).
Tom is in elk geval mijn favoriet. Wie is jouw favoriete personage uit de serie?

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

24728758Titel: Zwarte Dageraad (Rönning & Stilton #3)
auteur: Cilla & Rolf Börjlind
Originele titel: Svart Gryning
vertaling: Corry van Bree
uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
ISBN: 978 90 449 6918 4
aantal pagina's: 312
verschijningsdatum: mei 2015




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten