Boeken algemeen

vrijdag 14 augustus 2015

Ravkaanse volksvertellingen - Leigh Bardugo

Ik had even geen zin om verder te gaan in het boek waarin ik bezig was, dus ging ik een beetje rondkijken op Bliyoo. Daarin zag ik tot mijn plezier ineens de Ravkaanse volksvertellingen van Leigh Bardugo staan :-). 
Leigh Bardugo is de schrijfster van De Grisha-trilogie. Een trilogie die ik eerder dit jaar las en 5 sterren heb gegeven.

 23123246 

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes


De Ravkaanse volksvertellingen zijn geen onderdeel van de serie, maar los te lezen sprookjes die zich afspelen in en om Ravka, de plaats waar de trilogie zich ook afspeelt.
Er komen in de volksvertellingen geen personages uit de andere boeken voor. Wel wordt er in de trilogie een aantal keer verwezen naar de volksvertellingen.

22879785Het eerste boekje dat ik las was De Heks van Duva. 
Hierin kun je het verhaal lezen van Nadya. Nadya woont bij de bossen van Duva. In die bossen verdwijnen regelmatig zomaar jonge meisjes waar niets van terug wordt gevonden. Het lijkt wel hekserij, of khitki, kwaadaardige bosgeesten... 
Nadya woont daar samen met haar vader en haar broer. Haar moeder is onlangs overleden en haar vader haalt een nieuwe vrouw in huis.
Deze vrouw, Karina, wil Nadya zo snel mogelijk de deur uit hebben. Waarom? Zodat ze met heksenpraktijken aan de gang kan gaan?

Best een griezelig sprookje, een beetje Blauwbaard-achtig. Het liep heel anders af dan ik verwacht had, altijd goed!

23892439Toen ik De Heks van Duva uit had, had ik de smaak te pakken en ben ik gelijk doorgegaan in De te slimme vos. Eigenlijk geen sprookje, maar een fabel: Sprekende dieren en een wijze les.
Je kan er meerdere dingen uithalen: Hoogmoed komt voor de val misschien?

De te slimme vos gaat over Koja, een lelijk vosje dat al vanaf zijn geboorte iedereen te slim af is.
Als er in het bos geruisloos allerlei dieren verdwijnen gaat Koja op onderzoek uit. Hij komt erachter dat de meest gevreesde jager die er is in hun bos is neergestreken. Lev Jurek.
Koja gaat op zoek naar een manier om ook hem te slim af te zijn. 

Dit sprookje was niet griezelig. Iets voorspelbaarder dan De Heks van Duva, maar ook erg leuk om te lezen. 

23892751De volgende ochtend heb ik de derde volksvertelling op mijn telefoon gedownload: Kleine Dolk.
Hierin speelt een indrukwekkend mooi meisje een grote rol. Yeva. Ze is zo mooi dat alle mannen willen met haar trouwen. Haar vader, de molenaar, laat dat niet zomaar gebeuren. De mannen moeten eerst een aantal taken met succes volbrengen.
Veel mannen proberen een kansje te wagen. Zo ook Semyon de Haveloze, een Getijdekeerder. Met behulp van het water probeert hij de strijd om Yeva te winnen.

Ook in uit dit verhaal kun je een wijze les halen.

Ik vind het erg leuk dat Leigh Bardugo gewoon geheel nieuwe sprookjes bedacht heeft. Als ze er nog meer maakt kan ze er straks een heel sprookjesboek mee vullen die qua niveau niet onderdoen aan Grimm en Andersen. Want waarom zouden we alleen op de oude sprookjes blijven bouwen?
Ik wil wel een sprookjesboek van Leigh Bardugo in de kast hebben in elk geval!

De sprookjes zijn te lezen met een Bliyoo-abonnement, maar ook als e-book te koop. Op de website van Hebban zie ik dat ze al vanaf €1,57 verkrijgbaar zijn.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------     auteur: Leigh Bardugo
vertaling: Merel Leene
uitgeverij: Blossom Books

Titel: De Heks van Duva (DeGrisha #0.5)        De te slimme vos (DeGrisha #2.5)
Originele titel: The Witch of Duva                 The too-clever fox           
ISBN: 9789020632514                                    
9789020632521
aantal pagina's: 23                                        17
verschijningsdatum: augustus 2014                 november 2014

Titel: Kleine Dolk (DeGrisha 2.6)
Originele titel: Little Knive
ISBN: 9789020632859
aantal pagina's: 17
verschijningsdatum: december 2014

Follow on Bloglovin

2 opmerkingen:

  1. Oh, daar ben ik wel benieuwd naar. Misschien dat ik die ga lezen voor 'december sprookjesmaand'. Duurt nog wel even...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh leuk! Als je dat in december weer doet, dan doe ik ook weer mee :-)

      Verwijderen