Boeken algemeen

zondag 16 augustus 2015

Ik ben de nacht - Ethan Cross

Ik wist niet dat ik zo beïnvloedbaar was door de mening van anderen als het om boeken gaat. 
In een facebookgroep had ik gezegd dat ik in Ik ben de nacht begonnen was. De reacties daarop waren niet heel positief. Daardoor was mijn motivatie om verder te lezen best wel weggezakt en heb ik een week over dit boek gedaan. (Voor mij is dat lang, zeker in een semi-vakantieweek.)
Maar, ik ben blij dat ik heb doorgezet. De tweede helft van het boek heb ik er in een dag doorheen gejaagd en ik heb met een tevreden gevoel de laatste bladzijden omgeslagen.



Never judge a book by it's cover.. normaal gesproken doe ik dat niet echt, al speelt een mooie cover bij mij zeker wel mee bij de keuze van een boek. 
Bij dit boek was het in de eerste instantie de cover die me triggerde het boek op de pakken. Toen de tekst op de achterkant van het boek me ook beviel was de gang naar de kassa snel gemaakt.
(Alleen heeft het uiteindelijk nog wel bijna een half jaar geduurd voor ik het boek ook daadwerkelijk ging lezen. Tja, eenmaal gekochte boeken lopen niet weg...)

"Wil je met me spelen? 

Wie wint blijft leven... 


Mijn naam is Francis Ackerman jr. Ik ben wat men wel een seriemoordenaar noemt. Al mijn slachtoffers krijgen een eerlijke kans, ik moord heus niet zomaar. Want ik speel een spel met ze. Wie wint, blijft leven. Ik heb nog nooit verloren. De meeste mensen zullen van mij gruwen. Sommigen zullen mij aanbidden. Zij zijn net als ik. Maar iedereen zal zich mij herinneren. 

Mijn naam is Francis Ackerman jr. Ik ben de nacht, en ik wil een spel met je spelen."

(tekst op boekomslag)

Ik vond Ackerman een erg goed personage. Goed neergezet. Ik gruwde zeker niet van hem. Dat betekent niet dat ik net zo ben als hij, maar dat betekent dat ik weet dat dit verhaal fictie is en dat het dan geen kwaad kan om een moordenaar leuk te vinden ;-). Ik vond dat hij wel vaak humoristische uitspraken deed. Hij had zelf ook duidelijk plezier in zijn spel. Meedogenloos.

"Waarom?' zei Ackerman. 'Dat is toch altijd de vraag? Al vanaf het begin van het menselijk bestaan zoeken we verwoed naar het antwoord op één vraag: waarom? Nou, ik vrees dat ik niet echt een antwoord voor je heb, behalve dan dat ik nu eenmaal zo ben. Sommige mensen maken prachtige schilderijen. Anderen zijn dokter, advocaat, slager, bakker of kaarsenmaker. Ik ben een roofdier, een moordenaar. Het leven is een spel en ik hou van spelletjes."


Het verhaal begint gelijk heftig. Veel personages. Veel slachtoffers.
Doordat de slachtoffers van Frances Ackerman allemaal met gevoelens en gedachten omschreven worden voel je als lezer iedere keer weer de hoop dat het slachtoffer overleeft. Van een seriemoordenaar is natuurlijk te verwachten dat die hoop vaak de grond in geboord wordt.

Als Ackerman eenmaal iemand in handen heeft is "de kans op een goede afloop ongeveer even groot zijn als de loterij winnen zonder een lot te kopen."


Ik moest wel even in het verhaal komen, doordat de band tussen de personages me niet gelijk helemaal duidelijk was. Uiteindelijk kwam dat helemaal goed en bleken alle lijntjes op de goede manier verbonden te zijn. 

Er waren heel onverwachte ontwikkelingen in het verhaal die mij wel goed bevielen. Wanneer er een vervolg komt op dit boek zal ik het zeker gaan lezen.
Ik hoop dan wel dat het boek net zo'n mooie cover en dezelfde maat heeft.
Het boek is vrij klein en dat vond ik erg lekker lezen. Ik hoef niet perse bladzijden van een halve meter.

Tot slot nog één quote van Ackermann:

"Ik moet toegeven dat ik enorm gefascineerd ben door elk apparaat dat de tijd meet. (...) 

Ik vind het ook schitterend dat tijd, wat de persoonlijke beleving betreft, volkomen relatief is. Terwijl jij daar bijvoorbeeld zit met een mes door je hand, voelt de tijd alsof hij bijna stilstaat. Maar terwijl ik hier zit te genieten van het moment, voelt het alsof de tijd met grote snelheid voorbij gaat. Het is allemaal relatief, maar dat is nou juist zo interessant aan dit apparaatje."


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

25034280Titel: Ik ben de nacht
auteur: Ethan Cross
Originele titel: The Shepherd
vertaling: Herman van der Ploeg
uitgeverij: Boekerij
ISBN: 978 90 225 7369 3
aantal pagina's: 438
verschijningsdatum: februari 2015




Follow on Bloglovin

1 opmerking: