Boeken algemeen

zondag 9 augustus 2015

De IJzerproef (Magisterium #1) - Holly Black & Cassandra Clare

"Je zult aarde, lucht, water en vuur vormen en laten buigen voor je wil. Je zult ons verleden bestuderen terwijl  je onze toekomst wordt. Je zult zaken ontdekken die je normale zelf nooit zou hebben mogen zien. Je zult grootse dingen leren en nog grootsere dingen doen. Welkom op het Magisterium."




Het voordeel van niet teveel boeken meenemen op vakantie is dat ik eindelijk eens aan een paar boeken toekwam die al een tijdje op mijn e-reader stonden te wachten. Zo ook deze.
Als ik thuis was geweest had ik vast weer een ander boek voorrang gegeven.

Een tijdje geleden las ik een paar recensies van De IJzerproef en heb hem toen op mijn leeslijstje gezet. Van Holly Black had ik nog niet eerder wat gelezen. Van Cassandra Clare las ik The Mortal Instruments-serie en de eerste twee delen van The Infernal devices. Die boeken vond ik erg goed!
(Mijn recensie van City of Heavenly Fire kun je hier lezen.)

Waar The Mortal Instruments en The Infernal Devices echte young-adult boeken zijn, is De IJzerproef meer een jeugdboek, met de 12-jarige Callum Hunt als hoofdpersoon.
Het is voor het eerst dat een serie me een beetje aan de Harry Potter-reeks doet denken. Daarvan is deel 1 ook een jeugdboek, maar in ieder deel wordt Harry een jaar ouder en gaan de boeken ook meer richting young-adult. Van Magisterium komen ook nog meer delen, ik verwacht daar hetzelfde in te zien.


Review

Callum Hunt (Call) woont samen met zijn vader. Zijn moeder is toen hij nog een baby was omgekomen tijdens een magische oorlog. Sindsdien heeft zijn vader, Alastair, magie afgezworen. 
Als Callum voor zijn toelatingsexamen op de magische school, het Magisterium, moet komen, raadt zijn vader hem dan ook aan om er alles aan te doen om niet te worden aangenomen. 
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan en uiteraard wordt Call tóch toegelaten.
Met veel tegenzin begint Call aan zijn eerste jaar op het Magisterium, het IJzerjaar. Echter, hoe langer hij er is, hoe beter hij zich op zijn plaats voelt, hoe meer hij denkt te ontdekken wie hij is. Hij maakt vrienden en ontdekt een heel nieuwe wereld. Een wereld van magie en magische wezens.
Alleen zijn vader blijft geheimzinnig doen. Waarom dat is, dat wil Call graag uit zien te vinden. 

Voor zover ik zie zitten er nog 4 delen in de serie aan te komen. De titels zijn al bekend op Goodreads. Deel 2, The Copper Gauntlet, zal volgende maand in het Engels moeten verschijnen.
Ik vond het een goed boek, toch heb ik 'maar' 3 sterren gegeven. Ik wil nog even de kat uit de boom kijken en zien of Call inderdaad zal uitgroeien tot een nog sterker personage en of de schrijfstijl met zijn leeftijd mee zal gaan. 

De cover krijgt van mij trouwens gelijk al 5 sterren. Erg mooi!


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

23430511Titel: De IJzerproef
auteur: Holly Black & Cassandra Clare
Originele titel: Magisterium - The Iron Trial
vertaling: Merel Leene en Moon, Amsterdam
uitgeverij: Full Moon
ISBN: 978 90 488 2168 6 (e-book)
aantal pagina's: 245
verschijningsdatum: oktober 2014




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten