Boeken algemeen

zondag 28 juni 2015

Versplinterd - Dani Atkins

"Wanneer verandert een droom in een nachtmerrie? Als er van bekende dingen plotseling een dreiging uitgaat, of als je verdwaald raakt in een stad die je goed dacht te kennen, (...). Bij mij ging het anders. Ik begon te beseffen dat ik in een nachtmerrie zat toen het tot me doordrong dat ik niet wakker werd: dat alles echt gebeurde, hoe onmogelijk en ongelooflijk dat ook mocht zijn."


Ik heb veel recensies van dit boek voorbij zien komen en wilde het zelf ook graag lezen. Een tijdje terug heb ik het gereserveerd bij de bibliotheek. Vorige week was hij er dan. En nu is hij uit...

Review

Het verhaal begint in 2008. Wat een gezellig avondje met vrienden had moeten zijn eindigt noodlottig. Door een ongeluk komt Jimmy, de beste vriend van Rachel, om het leven.
Rachel doet haar best om zo weinig mogelijk over het gebeurde na te denken en vijf jaar later heeft ze dan ook een heel nieuw leven, zonder haar vrienden van toen opgebouwd.
Toch moet ze ze voor de bruiloft van haar vriendin Sarah weer onder ogen komen.
Ze wil dan niet alleen haar vrienden weer onder ogen komen, maar wil haar vroegere leven ook onder ogen zien en bezoekt plaatsen die destijds veel voor haar betekenden. Ook het graf van Jimmy, waar ze nog nooit geweest is, brengt ze een bezoek.
Door pijn en verdriet raakt ze buiten bewustzijn op de begraafplaats. Als ze bijkomt is alles anders, is het net alsof de afgelopen vijf jaar vervangen zijn door andere. Door een heel ander leven. Een leven waarin Jimmy nog leeft...
Samen met hem probeert ze de puzzelstukjes van de afgelopen vijf jaar op de goede plek te krijgen.

"De puzzelstukjes pasten opeens allemaal in elkaar, maar in plaats van opheldering en verklaring waar ik op had gehoopt, lagen de stukjes verkeerd en bleek de puzzel een afbeelding te hebben die me de stuipen op het lijf joeg."


Na het lezen van dit boek denk ik: Ik wist het.
Wat ik dan wist en wat ik daar van vind, dat wil ik hier niet zeggen. Net als dat Rachel in het boek de hele tijd een dubbel gevoel heeft gehad, heb ik dat nu.
Een heel bijzonder boek. Niet zomaar een roman.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

24694895titel: Versplinterd
auteur: Dani Atkins
originele titel: Fractured
vertaling: Els Franci-Ekeler
uitgeverij: De Fontein
ISBN: 978 90 32 514617
aantal pagina's: 302
verschijningsdatum: februari 2015




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten