Boeken algemeen

vrijdag 8 mei 2015

Vlucht naar Curaçao - Debby van den Bergh

Vlucht naar Curaçao is de eerste roman van Debby van den Bergh. Alhoewel dit haar eerste boek is, is schrijven niet nieuw voor haar. Sinds ze kan schrijven, schrijft ze. Onder andere gedichten. Van deze gedichten zijn er ook een aantal opgenomen in dit boek.
Meer informatie over Debby van den Bergh is te vinden op de website van Letterijn.

Via de e-mail kreeg ik een omschrijving van Vlucht naar Curaçao toegestuurd. Of het wat voor mij zou zijn en of ik het dan ook zou willen behandelen op mijn blog.
Aangezien ik wel nieuwsgierig werd van de beschrijving heb ik het boek inderdaad gelezen.

Het boek is gedeeltelijk autobiografisch, wat maakt dat ik niet kan en wil oordelen over de gebeurtenissen in het boek. Wie ben ik om te oordelen over iemands leven en de keuzes die iemand maakt?

De ik-figuur in het boek heeft na het overlijden van een goede vriendin haar leven drastisch omgegooid. Ze is weggegaan bij haar man en is als gevolg daarvan nog maar part-time moeder. Naar wat ik heb opgemaakt uit het boek is ze niet weggegaan bij haar man omdat de liefde er niet meer was, maar omdat ze op zoek wilde naar zichzelf.
Op momenten dat ze zich alleen voelt heeft ze nog regelmatig de twijfels of haar drastische keuze wel de juiste geweest is.

"Als ik van een afstand naar mezelf zou kijken, zou ik een sterke vrouw zien die achterliet wat ze liefheeft. Ze rukte het hart uit haar lijf en was verbouwereerd over de gevolgen van haar daad. Ze heeft zich losgeworsteld en is gevlucht. Onomkeerbaar."

Het boek beschrijft haar zoektocht naar zichzelf. De zoektocht is niet gemakkelijk. De ik-figuur wist zeker niet in een dag wat ze nou eigenlijk wilde met haar leven. Ook ging de zoektocht niet zonder slag of stoot.
Liefde en afscheid nemen staan centraal.

De ik-figuur houdt een dagboek bij. Veel stukken van het boek lezen daardoor ook als een dagboek. Uit haar gedachten maak ik op dat ze zichzelf gedurende het boek steeds beter leert kennen.
Ze is de hele tijd erg eerlijk over zichzelf. Beschrijft zowel haar goede als slechte kanten. Vaak op een grappige manier met een flinke dosis zelfspot.
Af en toe moet ze ook door haar vrienden op haar eigen fouten gewezen worden. Dat kan hard aankomen.

Zelf vind ik dat de eenzaamheid qua gevoel de boventoon voert in het boek. Niet dat de ik-figuur vaak letterlijk alleen is. Ze heeft een aantal goede vrienden om zich heen. Maar in haar gedachten, in haar gedachtekronkels is ze dat wel.
Het verhaal haalt een melancholisch gevoel in me naar boven, niet in de laatste plaats door de gedichten die in het boek staan.
De gedichten passen goed bij het verhaal en versterken het gevoel dat erbij hoort.
Ik ben op zich geen gedichtenliefhebber, maar deze kon ik zeker wel waarderen.

QR-code Spotify afspeellijst
De proloog van het boek geeft een datum weer. Van de andere hoofdstukken in het boek is het niet helemaal duidelijk wanneer ze zich afspelen. Jaargetijden kunnen genoemd worden, maar of het jaargetijden zijn in eenzelfde jaar is niet duidelijk. Het doet er ook niet toe. Elkaar opvolgende hoofdstukken kunnen ineens over een heel andere gebeurtenis gaan, van Nederland naar Curaçao gaan.

In het boek komen veel liedteksten voor. De nummers zijn via een QR-code in een afspeellijst in Spotify te beluisteren.


Al met al vind ik het een boek dat qua ervaringen ver van me af staat, maar dat me zeker geraakt heeft.
Waardevol.

Boektrailer Vlucht naar Curaçao

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Vlucht naar Curaçao
auteur: Debby van den Bergh
uitgeverij: LetterRijn
ISBN:  978-94-918751-7-5
aantal pagina's: 118 (ebook)
verschijningsdatum: 7 mei 2015






Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten