Boeken algemeen

zondag 31 mei 2015

Het vijfde evangelie - Ian Caldwell

"Ik word ijskoud. Het voelt alsof ik word opengereten, alsof alles wat ik in me heb in een peilloze diepte verdwijnt. Een diepte waar ik zelf ook onstuitbaar in word gezogen."




Een vrij pittig boek over een pittig onderwerp. De Kerk. En dan met name de katholieke kerk en de verdeling die hierbinnen is. 

"Deze roman speelt zich af in 2004, het jaar waarin de stervende paus Johannes Paulus II de wens koesterde het katholicisme en de orthodoxie te herenigen. Dit is het verhaal van twee broers, beiden priester, de een rooms- de ander oosters-katholiek."


Zelf had ik nog niet veel ervaring met dit onderwerp, daardoor komen er veel nieuwe woorden voor mij in naar voren.
Het hele boek lang word je met  feiten om de oren geslagen.
Doordat ik zelf niet veel over de katholieke kerk weet vond ik het soms lastig om goed te kunnen beoordelen wat nu feit en wat fictie is in dit boek.
Na enig speurwerk op Google merkte ik dat het grootste deel van het verhaal op feiten berust, maar dat de personages veelal fictief zijn.

In het verhaal is Ugolino Nogara voor een expositie in de Sint Pietersbasiliek op zoek naar de oorsprong van de Lijkwade van Turijn.
De broers Simon en Alexander Andreou helpen hem hierbij. Hele evangeliën worden doorgespit, vertaald en naast elkaar gelegd.
Dan doet Ugolino (Ugo) een ontdekking die hem fataal wordt en waardoor de levens van Simon, Alexander en diens zoontje Peter op het spel komen te staan.
Iemand wil weten wat Ugo ontdekt heeft en wil er alles aan doen om het ontdekte verborgen te houden.
Alex zet alles op het spel om zijn familie te beschermen.

"Dat we onze jeugd zonder kleerscheuren zijn doorgekomen, is geen prestatie van ons samen, maar van hem alleen. Hij hield zich staande en droeg mij op zijn rug. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik dermate zwaar bij hem in het krijt stond dat ik die schuld nooit zou kunnen inlossen. En dus zou ik alles voor hem hebben gedaan wat in mijn vermogen lag. 

Alles."


Het verhaal is geschreven vanuit oosters-katholieke priester Alexander Andreou. Oosters-katholieke priesters mogen trouwen (of moeten dat zelf voor ze priester kunnen worden) en kinderen krijgen. Alex is alleenstaande vader van de 5-jarige Peter. Zijn vrouw is vlak na de geboorte van hun zoontje weggegaan. Waarheen is onbekend. Alex en Mara zijn niet gescheiden en Alex hoopt nog altijd dat zijn vrouw op een dag terugkomt. 
Het verhaal speelt zich grotendeels af in de kleine wereld van het Vaticaan. Een kleine wereld die tegelijkertijd onnoemelijk groot is en waarin de top in weelde leeft.

"Ik ben met stomheid geslagen. In geen van de evangeliën staat iets van wat ik hier om me heen zie. Er wordt in de Heilige Schrift niet gesproken over paleizen, kardinalen, een staatssecretariaat. (...)"

Om alles wat er gebeurt duidelijk te maken wordt er veel teruggeblikt in het verhaal. Terugblikken op het leven van Alex, maar ook terugblikken naar de geschiedenis van de Lijkwade.
Op de cover van het boek staat dat het om een literaire thriller gaat, in de historische kanttekening aan het begin van het boek wordt het boek een roman genoemd. Zelf zou ik zeggen dat het een literaire thriller met romanaspecten is. 

Het heeft vrij lang geduurd voor ik goed in het verhaal zat. Ik denk dat dit mede kwam door de vele feiten die in het boek omschreven zijn. Uiteindelijk heb ik de 'laatste' 300 bladzijden in één ruk uitgelezen. 
Het boek was wat mij betreft dus zeker de moeite van het lezen waard.
Gelukkig maar voor Ian Caldwell, hij heeft namelijk 10 jaar (!) gedaan over het schrijven van het boek. 
Een leuk feitje uit het dankwoord vind ik dat hij bij het schrijven veel gebruik heeft gemaakt van Google Maps en Street View. Dat zal pas de laatste jaren van het werken aan het boek mogelijk zijn geweest, aangezien Street View pas sinds 2007 bestaat. Met Street View kom je zelfs tot ín de Sint Pieter! (Eenmaal binnen is de uitgang lastig te vinden ;-) )

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

25350756Titel: Het Vijfde Evangelie
auteur: Ian Caldwell
originele titel: The Fifth Gospel
vertaling: Monique Eggermont en Erica Feberwee
uitgeverij: A.W. Bruna
ISBN: 978 94 005 0268 0
aantal pagina's: 462
verschijningsdatum: 26 mei 2015




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten