Boeken algemeen

zaterdag 7 maart 2015

Vreemden in de nacht - Judith Visser

Een tijdje geleden gaf ik al aan dat ik dit boek van Judith Visser wilde gaan lezen. Ik had hem gereserveerd bij de bibliotheek, maar toen ik hem eenmaal in huis had heb ik hem eerst twee keer verlengd voor ik erin begon. De bibliotheek moet het boek dus al een tijdje missen. Sorry ;-).

2013: Cassandra Wolf heeft net haar relatie beëindigd en wil een nieuw begin maken in Rockanje, een klein dorpje in Zuid-Holland. Een hele verandering in vergelijking met het drukke Rotterdam waar ze vandaan komt.
Het is de bedoeling dat Cassandra in Rockanje een praktijk aan huis start als voedingscoach en hoopt zich snel thuis tet voelen in de omgeving.
Overdag lijkt dat prima te lukken en is haar huis een droom die uitkomt. 's Nachts is het een ander verhaal. Cassandra schrikt gelijk de eerste nacht wakker van een ijzingwekkende gil. Waar het gegil vandaan komt? Geen idee. En als het nou bij die ene keer gebleven was... Iedere nacht hoort ze hem weer. Een gil alsof er iemand in doodsnood verkeert.
Cassandra gaat, eerst met tegenzin, samen met haar vriendin Franka op onderzoek uit en komt erachter dat er in het verleden een dubbele moord in het huis gepleegd is die onopgelost is gebleven.

"'En je gezonde nieuwsgierigheid dan? Als dit míjn huis was en ik had reden om te geloven dat er ooit iets heftigs was gebeurd, dan zou ik het tot op de bodem uitzoeken!' 'En daarom ben jij een journalist, en ik niet'"

En dat is nog niet alles. Er is iemand die niet wil dat Cassandra in Rockanje is. Iemand die haar praktijk tegenwerkt, maar ook haar vrienden en familie kwaad wil doen.
Cassandra kwam voor haar rust naar Rockanje, maar dat lijkt ze voorlopig niet te krijgen.

1972: Olga werkt als kappershulpje bij kapsalon de Pijpekrul. Ze ontmoet daar de knappe Rutger Bergman. Een rijke man die haar wel ziet zitten. Zou de droom van Olga dan toch eindelijk uitkomen? Een goede man aan de haak slaan is nog niet zo gemakkelijk.
Maar helaas, Rutger draagt een trouwring. En misschien kan ze maar beter naar het advies van haar vader luisteren: "Mannen in pakken zijn de grootste smeerlappen die er bestaan." Toch gaat ze op zijn avances in. Wie weet zal hij uiteindelijk voor haar kiezen. Zij kan hem immers bieden waar hij om vraagt. Rutger houdt namelijk van bijzondere 'spelletjes'.
Helaas, als eenmaal blijkt dat ze zwanger is, wil Rutger niks meer van haar weten.
Olga doet er alles aan om hem terug te krijgen.

Om en om gaan de hoofdstukken over Olga en vanuit Cassandra. Judith Visser heeft zich duidelijk ingelezen in de gang van zaken in 1972 en er enkele zaken uit de geschiedenis bijgehaald, zoals de opening van het World Trade Center in New York.

Een zwangerschap werd in de tijd blijkbaar heel anders beleefd dan nu. Olga rookt en drinkt er stevig op los tijdens haar zwangerschap. Sigaretten staan overal voor het grijpen. Zelfs de spreekkamer van de huisarts staat blauw van de rook. Ook met drank op autorijden is heel normaal.
Helaas kon ik het dankwoord niet zo goed lezen...

Ik vond het boek erg spannend. Af en toe dacht ik wel te weten welke kant het verhaal op zou gaan, maar daar zat ik meestal toch flink naast. Dat is natuurlijk altijd goed.
Eventjes dacht ik dat het verhaal de kant van een soort spookverhaal op zou gaan, gelukkig bleef het toch bij feitelijk verklaarbare dingen.
Niks mis met spookverhalen overigens, maar als ik een thriller pak, dan wil ik graag een kloppend verhaal.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

18871910Titel: Vreemden in de nacht
auteur: Judith Visser
uitgeverij: Ambo|Anthos
ISBN: 978 90 414 2374 0
aantal pagina's: 303

verschijningsdatum: april 2014







Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten