Boeken algemeen

zaterdag 28 maart 2015

De Selectie (De Selectie #1) - Kiera Cass

Een boek dat al heel lang op mijn e-reader stond te wachten om gelezen te worden.Waarom ik er zo lang mee gewacht heb? Omdat ik de cover afschuwelijk vind! Hoe hij dan toch op mijn leeslijstje terecht is gekomen? Doordat ik veelbelovende recensies gelezen heb van bloggers die over het algemeen veel boeken goed vinden die ik ook goed vind.
Was dat in dit geval ook zo? Zeker weten! Het is dat er nog wat boeken met voorrang op mijn stapel liggen, maar anders zou ik gelijk vandaag in het volgende deel gaan beginnen.

Het boek gaat over America Singer. Ze is opgegroeid in Illea, voorheen de Verenigde Staten van Amerika. In Illea leven de mensen in een kastenstelsel. Er zijn 8 kasten. America en haar familie behoren tot de vijfde kaste. Als zangeres treedt America samen met haar moeder op voor mensen uit hogere kasten.
De kroonprins van Illea wordt meerderjarig en is op zoek naar een vrouw. In Illea gaat dat via een speciale selectie. (Een soort Boer zoekt vrouw idee ;-). Alle vrijgezelle meisjes tussen de 16 en 20 jaar oud krijgen een brief om zich in te schrijven en in de Selectie terecht te komen. Er komen 35 meisjes in de Selectie terecht. Door in de Selectie terecht te komen gaan ze gelijk omhoog in het kastenstelsel.
America zou de hoofdpersoon in het boek niet zijn als ze niet gekozen zou worden voor deze selectie. Alle meisjes zouden een gat in de lucht springen als ze gekozen zouden worden, maar America niet. Zij heeft haar hart al verloren aan Aspen. Een jongen uit de zesde kaste. Met hem wil ze trouwen, maar dat gaat zomaar niet. En ongetrouwd met hem samenzijn, met hem intiem zijn, zou strafbaar zijn. Als ze hem liefdesbrieven zou sturen vanuit het paleis, zou daar zelfs de doodstraf op staan.
America hoopt maar dat ze snel weer uit het paleis weggestuurd zal worden. Ze wil niks met die saaie prins Maxon te maken hebben.
Door een samenloop van omstandigheden verandert haar mening over haar tijd in het paleis en over Maxon.

De cover van het boek sprak me absoluut niet aan, omdat ik helemaal niet van die poespas met allerlei jurken houd. Het speelt wel een grote rol in het verhaal, maar voor mij wordt dat verzacht doordat America zelf ook niet zo dol is op de jurken. Tijdens een weddenschap probeert ze zelfs aan wat broeken te komen. Dat maakte het voor mij wel weer een beetje goed.
Ben jij wel iemand die gek is op mooie jurken en adellijke typetjes, dan kan ik je dit boek zeker aanraden :-).

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: De Selectie
auteur: Kiera Cass
Originele titel: The Selection
vertaling: Hanneke van Soest
uitgeverij: Van Goor
ISBN: 978900033835 (e-book)
aantal pagina's: 228
verschijningsdatum: juli 2014


Follow on Bloglovin

2 opmerkingen:

  1. Om nu te zeggen dat ik een adellijk typje ben dat van jurken houdt, dat niet. Maar ik geniet wel van deze serie xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Ik uiteindelijk ook wel! Binnenkort verder in De Elite.

      Verwijderen