Boeken algemeen

vrijdag 20 maart 2015

De doodskuur (De labyrintrenner #3) - James Dashner

Mijn bedoeling was om in de boekenweek slechts 1 boek te kopen. Natuurlijk was het erg moeilijk om een keuze te maken en is mijn tl-lijst weer een flink stuk langer geworden in de boekhandel.
In de winkel zag ik dat het derde deel van de Labyrintrenner-trilogie inmiddels verschenen was. De andere twee delen heb ik digitaal via de bibliotheek gelezen, vandaar dat ik dit boek ook niet van papier, maar als e-book gekocht heb. Als ik het laatste deel van een serie koop wil ik uiteindelijk de voorgaande delen ook in de kast hebben natuurlijk. 

Zonder al te veel over het vorige deel, De Schroeiproeven, te verklappen: Thomas, de andere overgebleven Laarders en de nieuw gemaakte vrienden van de Schroei hadden weer allerlei proeven doorstaan om vervolgens nog geen openheid van zaken te krijgen.
Staan de Laarders nu nog meer proeven te wachten, of is alles wat ze overkomt misschien wel weer onderdeel van een proef?
Thomas is weggehaald bij zijn vrienden en zit in zijn eentje opgesloten met niks om zich heen dan witte muren. Als hij na 26 dagen bevrijd wordt eist hij duidelijkheid. Maar meer dan nog meer verkapte leugens krijgt hij niet. WICKED zet alles op alles voor een medicijn tegen de Vuring.
De mensen van WICKED willen hem zijn geheugen terug geven, maar daar zit Thomas helemaal niet op te wachten. Hij weet genoeg. Genoeg om niemand van WICKED te vertrouwen.
Tijd om zijn vrienden te verzamelen en te ontsnappen aan het hoofdkwartier, met gevaar voor eigen leven.
Aangezien de mensheid ten onder dreigt te gaan aan de Vuring en er overal Cranks rondlopen is het ook buiten niet veilig.

In dit boek krijg je veel duidelijkheid over het hoe en waarom van WICKED en van hun belangstelling voor Thomas. Ook de geheimzinnige Vuring wordt minder geheimzinnig. Er is erg veel actie in dit boek. Geen moment was het saai. Daardoor was het moeilijk om het boek aan de kant te leggen. (Dat heb ik dan ook maar niet gedaan...)
Wat ik zelf wel jammer vond, is dat er zoveel actie was, dat er niet eens tijd over bleef om te treuren om de slachtoffers die er vielen. Want nee, niet iedereen overleeft de strijd tegen WICKED.
Ik vond het een goede afsluiting van de trilogie. Zeker de moeite van het lezen waard.

Lees hier mijn recensies van De Labyrintrenner en De Schroeiproeven.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: De Doodskuur
auteur: James Dashner
Originele titel: The Death Cure
vertaling: Rogier van Kappel
uitgeverij: Q
ISBN: 9789021457390 (e-book)
aantal pagina's: 384
verschijningsdatum: februari 2015


Follow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Ik ga met deze mening grote deels akkoord , het is waar als je er één keer in begint te lezen, het moeilijk is om er mee te stoppen. Ik vond het niet zo erg dat er zoveel actie in zat, dat maakt het juist extra spannend vind ik. Ergens is het ook wel jammer dat er in zo een boek altijd wel wat slachtoffers vallen, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Dit boek is zeker een aanrader voor wie van veel actie houdt.

    BeantwoordenVerwijderen