Boeken algemeen

woensdag 11 februari 2015

Wat heb ik gedaan? - Amanda Prowse

Amanda Prowse heeft inmiddels zes delen in de No Greater Love serie geschreven. Ze zijn nog niet 
allemaal vertaald. Een tijdje geleden las ik deel 4 van de serie 'Een beetje liefde' In mijn recensie daarvan schreef ik dat ik andere delen ook graag wilde lezen. "Als dat allemaal net zulke mooie verhalen zijn als deze, dan lijken ze me zeker de moeite waard." 
Aangezien ik meestal genoeg te lezen heb, ben ik niet speciaal op zoek gegaan naar de andere boeken, maar toevallig zag ik dat Marina van de Mini bi-eb in Meppel er een foto van plaatste. De volgende dag heb ik voor het eerst een boek uit de minibieb geleend :-).

Wat heb ik gedaan? is het tweede deel van de No Greater Love-serie. Aangezien het op zichzelf staande verhalen zijn hoeven ze niet op volgorde gelezen te worden.
Een beetje liefde was over het algemeen een ontspannen, romantisch verhaal met wel wat nare gebeurtenissen er tussendoor, dit boek is veel heftiger.
De overeenkomst tussen de twee boeken is dat beide verhalen gaan over vrouwen die naar de buitenwereld toe mooi weer spelen, die alles goed voor elkaar lijken te hebben, maar bij wie het in werkelijkheid helemaal niet zo mooi is. Zowel Pru als Kate zijn enorm sterk en doen er alles aan om hun problemen te overwinnen. 

In dit boek ontmoeten we Katherine Brooker. Kathrine heeft het goed voor elkaar. Ze heeft een door iedereen geliefde, succesvolle man, twee prachtige kinderen en een mooi huis. Het perfecte plaatje.
Maar wat de mensen niet weten is dat Katherine iedere ochtend met veel moeite een neppe glimlach op haar gezicht plakt om zich weer door een dag heen te slepen. 

Katherine is 18 jaar getrouwd met Mark, directeur van eliteschool Montbriers. Door het gedrag van haar man voelt ze zichzelf langzaam verdwijnen tot er niets meer over is dan een leeg omhulsel.
Mark maakt haar leven tot een ware nachtmerrie. Het enige wat haar overeind houdt zijn haar kinderen, terwijl ook die regelmatig tegen haar worden opgezet.

"Mark keek zijn dochter recht in haar ogen. 'Niemand kan het meest van mama houden, Lydia, omdat ze een ellendig, mager, vervelend mens is. Ze wil altijd ons plezier bederven en geeft ons allemaal een rotgevoel met haar zure gezicht en haar verschrikkelijke stem. Dat willen we niet, of wel Lyds? We willen lol maken!'" 

Na 18 jaar leven in een hel is ze het zat en neemt het heft in eigen handen, wat voor gevolgen dat ook heeft, het kan niet erger worden dan het al is. 

Daar begint het eerste hoofdstuk mee. Tien jaar geleden. Katherine ziet het leven uit haar man Mark weg glijden en belt vervolgens het alarmnummer om te melden dat ze haar man vermoord heeft.
Vervolgens ga je als lezer steeds heen en weer in de tijd. Naar 10 jaar geleden, toen haar man nog leefde en de tijd daartussen tot nu, waarin Katherine een continue strijd moet leveren met zichzelf, haar kinderen en haar omgeving. 
Wat heeft haar ertoe gebracht haar man te vermoorden? Was het echt zo erg? Was er geen andere oplossing mogelijk?
Als lezer kan ik alleen maar medeleven met Katherine voelen. Ze had haar man al veel eerder moeten laten boeten. Of moord de beste oplossing was, tja. Soms liggen bepaalde gebeurtenissen het meest voor de hand. In dit geval letterlijk.
Katherine voelt geen enkele voldoening, geen euforie als het leven uit haar man weg sijpelt. Ik zeker wel. Met een glimlach heb ik gelezen hoe ze hem afmaakt.
Hoe ze zich vervolgens staande houdt is bewonderenswaardig.

De manier waarop Mark Katherine behandelt (mishandelt) is echt vreselijk. De rillingen lopen nog over mijn rug als ik eraan denk. Eén situatie is me bijzonder goed bijgebleven: Katherine houdt van lezen. Dat doet ze dan ook vaak even in het geniep. Op een avond lijkt het of Mark haar blij wil maken en zegt hij dat ze die nacht mag lezen. Er komt een beetje hoop in Katherine naar boven. Tot ze ziet welk boek hij haar geeft en zegt dat ze moet voorlezen. En niet zomaar eventjes. De Hele Nacht. En oh wee als ze in slaap valt...

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

23516185Titel: Wat heb ik gedaan?
auteur: Amanda Prowse
Originele titel: What have I done?
vertaling: Suzanne Braam
uitgeverij: Aerial Media Company
ISBN: 978 94 026 0017 9
aantal pagina's: 368
verschijningsdatum: november 201
4




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten