Boeken algemeen

zaterdag 14 februari 2015

The Ruby Circle (Bloodlines #6) - Richelle Mead

Na 7 maanden wachten was daar dan eindelijk het laatste deel van de Bloodlines serie. Ik heb de hele serie gelijk bij het uitkomen van de boeken gelijk gelezen. Ook dit keer was ik erg blij dat ik het boek op de dag van uitkomen al in handen had. Toevallig had ik net een boek uitgelezen, zodat ik er ook nog eens gelijk dezelfde avond in kon beginnen.

Als je de serie nog niet gelezen hebt en dat wel van plan bent te gaan doen kan je hier beter niet verder lezen. Ik ga niks verklappen over dit boek, maar met een review van dit boek kan er al wel een en ander duidelijk worden van de vorige delen.
Ik heb de serie in het Engels gelezen. In het Nederlands zijn er nog maar drie van de zes delen vertaald. te weten: Bloedverwanten, De gouden lelie en De indigo bezwering.


In deel 5, Silver Shadows, bracht Sydney een groot deel van de tijd in gevangenschap door. Ver uit de buurt van haar Moroi-vriend Adrian. Toen ze eindelijk weer herenigd waren en alles goed leek te zijn, bleek dat Jill, het halfzusje van koningin Lissa, verdwenen was.
The Ruby Circle speelt zich de maand daarna af. Jill is al een maand weg en alle zoekacties naar haar hebben tot dan toe niks opgeleverd.
Tot Jackie Terwilliger, de oud-lerares en heksenmentor van Sydney zich aan het hof meldt waar Sydney en Adrian dan wonen onder bescherming van de koningin. Zij heeft wellicht een spoor naar Jill gevonden.
Met alle risico's van dien gaan ze naar haar op zoek. Om dat te doen moeten Syndey en Adrian wel weer tijdelijk afscheid van elkaar nemen.

"Ik couldn't be there to protect her. It didn't matter that she was brave and clever and competent - and probably better at protecting me than I was her. The urge to look out for her was just too strong" (Adrian)

Weg van de veiligheid van het hof moet Sydney weer buiten beeld van de Alchemisten zien te blijven.

"The good news is that you don't have to keep making the Alchemists think you're at Court. The bad news is, the Alchemists know you aren't there anymore."  (Marcus)

Altijd jammer als er een eind komt aan een goede serie. Maar, net zoals na de Vampire Academy (Academicus Vampyrus) de Bloodlines-serie kwam, denk (hoop) ik dat hier ook wel weer een vervolgserie uit voort kan vloeien. Misschien eentje die zich een aantal jaren in de toekomst af zal spelen?

Dit laatste boek rondt de serie mooi af. Misschien lag het aan mij, maar ik had het hele boek lang het idee dat het verhaal afgerond werd en er niet meer echt ruimte was voor nieuwe, spannende gebeurtenissen.
Er gebeurt wel heel veel in dit boek, maar alles is voor mijn gevoel gericht op een goede, definitieve oplossing. De lezer moet natuurlijk wel met een goed gevoel het boek dicht kunnen slaan. Dát was bij mij zeker wel het geval. Wie zit er aan het einde van een serie nou op losse eindjes te wachten? Ik niet.

Ik vond het erg leuk om weer over Sydney en Adrian te lezen. Dezelfde manier van schrijven als bij de vorige delen wordt in dit boek voortgezet. De hoofdstukken wisselen af tussen Sydney en Adrian.
Veel personages uit de vorige delen komen nog even langs in dit deel. Ook Rose en Dimitri, die de hoofdrol spelen in The Vampire Academy, komen regelmatig in actie. Het boek heeft wat Dimitri en Adrian betreft ook nog een leuke verrassing in petto.

Erg leuk vond ik dat Sydney en Rose naast elkaar ten strijde trokken.

"The two of them made a striking combo, one dark and one golden, both utterly fearless in the face of this danger. They were beautiful in their deadliness." (Adrian)

Zoals ik al eerder zei vond ik dit boek niet heel spannend. Mijn verwachtingen waren erg hoog. Die verwachtingen heeft The Ruby Circle wat mij betreft niet waargemaakt. Tot halverwege het boek vond ik dat er helemaal niet zoveel gebeurde. De tweede helft van het boek maakt dat wel weer een beetje goed. Dat het niet heel spannend was maakt het gelukkig niet tot een slecht boek. Wel anders dan verwacht.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes


Titel: The Ruby Circle
auteur: Richelle Mead
uitgeverij: Penguin Group
ISBN: 978 1 59514 322 8
aantal pagina's: 259
verschijningsdatum: februari 2015








Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten