Boeken algemeen

maandag 23 februari 2015

Dreiging en Duisternis (Grisha #2) - Leigh Bardugo

Na de laatste woorden van het boek bleef ik nog een tijdje naar de bladzijden staren in de hoop dat er
nog meer woorden zouden verschijnen. Helaas was dat niet het geval. En nu moet ik wachten tot ik deel 3 in handen heb.
Ik heb helemaal geen zin om in een ander boek te gaan beginnen. Maarja, mijn boekenbudget is op, dus ik zal wel moeten :-(. (Sponsors? Iemand?)

Afgelopen zomer las ik het eerste deel van deze trilogie: Schim en schaduw. Dat vond ik een erg goed boek. Ik kon niet wachten om het tweede deel te gaan lezen. Die heb ik dan ook gelijk gekocht toen hij in het Nederlands verscheen. Alleen was ik toen weer met heel veel andere boeken bezig en was het Grisha-gevoel weer een beetje weggezakt.
Nu het derde deel beschikbaar is vond ik het tijd om deel twee te gaan lezen, zodat ik eventueel gelijk door zou kunnen in deel drie.
Net als bij het lezen van Schim en Schaduw kon ik ook in Dreiging en Duisternis niet stoppen met lezen. Het boek heeft 415 bladzijden, maar ik was er (helaas) zo doorheen.
Dom genoeg heb ik niet voor het lezen gezorgd dat ik Val en Verlossing, het derde deel, al in huis had.

Het verhaal begint waar het vorige is opgehouden en is op dezelfde manier opgebouwd. Op een sprookjesachtige manier wordt verteld wat er vooraf ging. Daarna verdwijnt de sprookjestoon en gaat het verhaal verder vanuit Alina Starkov

Alina en Mal hebben een betrekkelijk veilige plek gevonden aan de overkant van de Ware Zee. In Novyi Zem. Ze werken beiden voor de kost, maar moeten zichzelf vermommen. Overal kunnen spionnen van Ravka of de Duisterling op de loer liggen.
En inderdaad, lang blijven ze niet veilig.
Mal en Alina moeten terug naar Ravka om het vanuit daar op te nemen tegen de Duisterling die bijzonder gevaarlijke, nieuwe krachten heeft ontwikkeld.
Als Alina hem ooit wil verslaan zal ze zelf ook meer kracht nodig hebben. De kracht van de versterker van het magische hert voelt voor haar niet als voldoende. Ze wil meer.
Maar het gevaar bestaat dat ze zichzelf verliest in haar macht. En of Mal altijd in de buurt zal zijn om haar te beschermen is nog maar de vraag.

Doordat Alina de lichtheerseres is krijgt ze steeds meer macht en groeien Mal en Alina steeds verder uit elkaar. Mal is bang dat Alina uiteindelijk valt voor de charmes van iemand met een hogere status dan hij.

Een belangrijk aspect in het verhaal is het boek met oude mythen Istorii Sankt'ya. Een boek waarin verhalen staan over de heiligen en hun macht. Alina hoopt via dat boek enkele mysteries te ontrafelen.
Weer een boek dat ik kan toevoegen aan het lijstje met boeken en boekenwurmen in een boek.

In het verhaal komen veel Ravkaanse (Een soort Russisch?) woorden voor. De nieuwe woorden worden altijd gelijk vertaald, zodat het verhaal duidelijk blijft. Over woorden die in het vorige boek al aan de orde kwamen en die hier niet weer vertaald werden moest ik af en toe weer even diep nadenken.
Veel personages van het vorige boek komen hier weer terug, maar ook een flink aantal nieuwe. Nieuwe vrienden, maar ook nieuwe vijanden.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Lees ook mijn recensie van het laatste deel van de serie: Val en Verlossing.

23123246Titel: Dreiging en Duisternis
auteur: Leigh Bardugo
Originele titel: Siege and Storm
vertaling: Merel Leene
uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789020679762
aantal pagina's: 415
verschijningsdatum: september 2014




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten