Boeken algemeen

zaterdag 7 februari 2015

De schroeiproeven (De labyrintrenner #2) - James Dashner

Een paar weken geleden las ik het eerste deel van deze trilogie. Ik heb toen gelijk via de bibliotheek het tweede deel op mijn e-reader gezet. E-books mag je via de bibliotheek 3 weken lenen. Dit weekend moest ik het boek daarom uit hebben voor ik heb niet meer zou kunnen openen. Dat heb ik op het nippertje voor elkaar gekregen :-).
Ik was bij dit boek erg benieuwd of de schrijver het voor elkaar zou krijgen om het tweede deel net zo mysterieus en spannend te krijgen als het eerste deel.
Nou, voor het grootste gedeelte is dat wel gelukt!

In de epiloog van deel 1 was te lezen dat met het oplossen van het labyrint de proeven nog niet voorbij waren. Er zou de proefpersonen nog heel wat te wachten staan. En dat terwijl zij dachten dat ze gered waren en weer op krachten konden komen.
Niets is minder waar.

Thomas en de anderen hebben een bed toegewezen gekregen op een slaapzaal. Teresa mocht niet bij hen blijven. Ze zou met die jongens erbij vast niet goed tot rust kunnen komen. Dat was het idee van hun redders.
Gelukkig kan Thomas nog wel contact met haar krijgen via hun telepathische band. Maar dan komt er via die band terwijl hij slaapt een zorgwekkende mededeling: "Tom, er is iets mis."
Als hij wakker wordt is hij het contact met Teresa kwijt. Alles wat hij in zijn hoofd voelt is leegte op de plek waar zij was.

Dit is het begin van Fase II: De Schroeiproeven.
Er moeten nieuwe proeven worden doorstaan. Alleen nu is het duidelijk dat het proeven zijn en weten ze wat aan het eind hun beloning zal zijn. Maar of ze de mensen van WICKED op hun woord moeten geloven?

Alles wat ze in het labyrint meegemaakt hebben zal bij de nieuwe proeven in het niet vallen.
Maakt dit de jongens bang? Nee. De bangeriken zijn er bij de labyrintselectie al uit gehaald. De vraag blijft wel: Wat moeten de proeven duidelijk maken? Wat is het doel? Waarom zijn juist zij uitgekozen als proefpersonen?
Dat ze in alles op de proef gesteld worden is in ieder geval wel duidelijk. Ze hebben hun kracht nodig, hun intelligentie en elkaar. Maar ook de in het labyrint opgebouwde vriendschappen worden op de proef gesteld in hun barre tocht over De Schroei met zijn nietsontziende hitte.

Welkom in de hel die De Schroei genoemd wordt.

In het boek wordt af en toe een tipje van de sluier opgelicht, maar helemaal te doorgronden is de situatie nog steeds niet.
In het labyrint kregen ze te maken met gruwelijke griezels in de vorm van de biotechnologische Grievers. Nu zijn het Cranks waar ze mee te maken krijgen. Mensen die door de Vuring langzaamaan veranderen in een soort zombies. Is dit hun voorland?

"Thomas zag weer voor zich hoe de Cranks voor het raam in de slaapzaal eruit hadden gezien. Net levende nachtmerries, die het alleen maar ontbrak aan het bewijs van overlijden om ze officieel tot zombies te maken."


De Schroeiproeven heeft dezelfde schrijfstijl als De labyrintrenner en is vanaf het eerste hoofdstuk erg spannend en vol actie. Af en toe zitten er wat rustiger stukken in het verhaal, maar dat vond ik niet erg, aangezien ik geen tijd had om het boek in een keer uit te lezen. Zo kon ik hem gemakkelijker even wegleggen.
De omslag van het boek laat een mooie samenvatting van het gebied waar Thomas en de anderen doorheen moeten trekken zien.
Ik geef De Schroeiproeven, net als De labyrintrenner 4 sterren. 

En nu, nu is het wachten op deel 3. Lang hoef ik daar niet op te wachten, want hij komt 24 februari uit. Het zou leuk zijn als hij ook snel als e-book beschikbaar is bij de bibliotheek.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

24651279Titel: De schroeiproeven
auteur: James Dashner
Originele titel: The Scorch Trials
vertaling: Rogier van Kappel
uitgeverij: Q
ISBN: 9789021456591 (e-book)
aantal pagina's: 384
verschijningsdatum: november 2014




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten