Boeken algemeen

zondag 1 februari 2015

Bed & Breakfast - Jet van Vuuren

In januari vorig jaar las ik voor het eerst een boek van Jet van Vuuren. Wintergast. Dat boek op zich was voor mij geen uitnodiging om Bed & Breakfast te lezen. Toch was ik na het lezen van de omschrijving van het boek erg nieuwsgierig.

Het verhaal gaat over veertiger Myrthe Nieuwlandt. Na de dood van haar vader heeft ze zijn wijnboerderij in de Achterhoek geërfd. Ze leidt een geïsoleerd leventje en werkt hard.
Toen ze klein was heeft haar moeder het gezin verlaten. Sindsdien heeft Myrthe niks meer van haar vernomen. Tot ze op een gegeven moment de rouwadvertentie van haar moeder tegenkomt. Ze besluit naar de begrafenis te gaan en ontmoet daar haar halfzusje Eva Baks. Ze spreken elkaar niet veel, maar één van de weinige dingen die Myrthe van Eva te horen krijgt is dat hun moeder onder verdachte omstandigheden overleden is.
Vlak daarna zoekt Eva Myrthe thuis op. Met koffer en al staat ze voor de deur. Ze is bij haar man weg en zoekt onderdak. Al snel blijkt dat ze niet van plan is om nog weg te gaan.
Met haar dominante gedrag en wilde ideeën neemt ze het roer in huis over en beslist dat het behalve een wijnboerderij ook een bed & breakfast gaat worden. Daar is uiteraard wel geld voor nodig.
En behalve een bed & breakfast heeft Eva nog wel meer plannetjes...

Op de cover van het boek staat 'Vertrouw niemand, zelfs niet je bloedeigen familie.' Van het begin af aan is dus duidelijk dat, wat er ook aan de hand is, het waarschijnlijk met familie te maken heeft.

Het verhaal speelt zich grotendeels af op de wijnboerderij en wordt verteld vanuit Myrthe en gepensioneerd rechercheur Andries Dop. De tijd wisselt tussen najaar 2012 en januari 2011 en de daartussen liggende tijd.
Andries kon het moeilijk verkroppen dat er bij zijn pensionering nog een niet afgeronde zaak van hem lag. Het onderzoek naar de dood van de moeder van Eva en Myrthe. Hij is er zeker van dat hij alsnog bewijs kan vinden om tot een oplossing te komen en denkt die oplossing bij Eva te kunnen vinden.

Ik was van beide vrouwen in het boek niet echt fan. Ik heb me flink geërgerd aan het wisselvallige gedrag van Eva. Daar ergerde Myrthe zich ook aan. Toch liet ze het allemaal maar toe en liet ze Eva doodleuk over zich heenlopen. Ze geeft Eva tegen haar zin, maar ook zonder veel tegenstribbelen voor lange tijd onderdak, terwijl ze haar niet eens vertrouwt.

Qua spanning was het niet een boek om perse in één ruk uit te lezen, maar wel boeiend genoeg om door te lezen. Ik vond het lekker vlot geschreven.
Maar het feit dat ik tijdens de ontknoping van het verhaal nog in slaap gevallen ben zegt wel wat over de spanning. Slapen lukt me echt niet bij een super spannend boek, al zou ik willen.
Tegen datzelfde eind begon ik me ook af te vragen of dit het nou was. Ik hoopte van niet. Zo simpel kon het niet zijn. Gelukkig was het ook niet zo simpel en zat er nog een verrassend staartje aan het verhaal.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

24279832Titel: Bed & Breakfast
auteur: Jet van Vuuren
uitgeverij: Karakter
ISBN: 978 90 452 0718 6
aantal pagina's: 259

verschijningsdatum: januari 2015







Follow on Bloglovin



Geen opmerkingen:

Een reactie posten