Boeken algemeen

maandag 19 januari 2015

Komt een vrouw bij de hacker - Maria Genova

Als je denkt dat jouw computer en je gegevens goed beveiligd zijn en dat je wachtwoorden sterk zijn?
Als jij denkt dat je vast niet gemakkelijk het slachtoffer van identiteitsfraude zal worden, lees dan dit boek maar eens en oordeel opnieuw.

Als ik het zo lees denk ik dat iedereen gehackt kan worden en dat je nergens veilig bent voor cybercriminelen. Privacy? Schrap dat woord maar uit het woordenboek. Ik denk niet dat het überhaupt nog bestaat.

Voor ik dit boek las had ik heus niet de illusie dat internet veilig is, maar dat het zo onveilig is had ik niet verwacht. Je kunt jezelf insluiten met allerlei lastige wachtwoorden en je verstoppen achter firewalls, maar helemaal veilig ben je nooit.
In het boek wordt het vergeleken met huis met goede sloten en een huis met simpele sloten. Een inbreker kan bij beide naar binnen, maar zal toch vaak voor de gemakkelijkste weg kiezen. (Behalve als achter dat moeilijke slot iets zit wat hij echt graag hebben wil natuurlijk, Dan zet hij wel door.)

Er komen heel veel gevallen van identiteitsfraude naar voren. Mensen die zelf contact hebben opgenomen met Maria Genova, doordat zij op social media verteld had dat ze daar een boek over schreef, maar ook mensen waar ze zelf naar op zoek is gegaan. En dat was een stuk lastiger, want mensen die al eens met identiteitsfraude o.i.d. te maken hebben gehad zijn over het algemeen erg wantrouwig.
Ik verbaasde me over het feit hoe weinig de politie ertegen kan (wil) doen. Vaak willen ze niet eens een aangifte opnemen!

Maria deed voor dit boek veel research. Ze nam onder andere contact op met enkele hackers. Ze ging op zoek naar een ethische hacker die haar computer wilde hacken. Ze wilde wel eens weten of dat zou lukken en wat de hacker allemaal zou vinden. Het bleek nog niet makkelijk om iemand te vinden die daar betrouwbaar genoeg voor was. 
Uiteindelijk lukte het wel. In het begin van het boek wordt daar al veel ophef over gemaakt. Maar uiteindelijk zien we de hacker pas veel later in het boek aan het werk. Van dat hackwerk waren mijn verwachtingen hoog. Helaas liep dat wat mij betreft een beetje met een sisser af. 
Gelukkig is de rest van het boek zeer de moeite waard en ook erg leuk geschreven. Uiteindelijk is het een erg informatief boek, maar door de manier van schrijven voelt dat niet zo.
Maria is heeft niet alleen geleerd door haar onderzoek, maar ook door haar eigen ervaringen.

Het boek staat vol met handige tips hoe je jezelf beter kan beschermen. Geef bijvoorbeeld niet zomaar een kopie van je identiteitskaart af en laat er ook geen kopieën van op je computer staan. Als je dat soort documenten digitaal wil bewaren, doe dat dan op een externe harde schijf, op een cd'tje of op een usb-stick (wel loskoppelen na gebruik...).

Er wordt in het boek regelmatig wat gezegd over het feit dat je zomaar een computer in de winkel koopt en het internet op kunt gaan zonder enig idee van de risico's daarvan. Bij een nieuwe computer staan alle poorten open? Die moet je zelf sluiten? Eh, het zal wel. Ik denk dat een gemiddeld computergebruiker dat niet doet.
Kinderen groeien op met computers en daarmee ook met social media. Maar wat de gevaren daarvan zijn, dat leren ze nauwelijks. Ik denk dat daar een taak ligt voor het onderwijs, maar zeker ook voor ouders. Ik zou zeggen: Begin met dit boek!

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

H@ckerTitel: Komt een vrouw bij de h@cker
auteur: Maria Genova
uitgeverij: Just Publishers
ISBN: 97890 8975 000 6
aantal pagina's: 224

verschijningsdatum: januari 2014







Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten