Boeken algemeen

dinsdag 13 januari 2015

De glazen troon - Sarah J. Maas

Het was even geleden dat ik een young-adult boek gelezen had. En ik had het gemist! Dat merkte ik pas toen ik in De glazen troon aan het lezen was en helemaal werd meegezogen in het verhaal. Heerlijk :-).
Nu moet ik snel zorgen dat ik deel 2, De donkere kroon, in handen krijg, zodat ik verder kan in dit mooie, fantasierijke verhaal.
Gelukkig kon ik hem reserveren bij de bibliotheek. Ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren én of ik zo lang mijn geduld kan bewaren en hem niet vast als e-book koop.

Het verhaal gaat over Celaena Sadhothien, de sluipmoordenaar van Adarlan. Zij heeft een jaar lang als dwangarbeider in de zoutmijnen van Endovier gewerkt. Iets wat niet veel mensen overleven.
En het geluk, als je het al zo mag noemen, om er weg te komen krijgen ook niet veel mensen. Celaena wel. Zij krijgt de kans om voor de koning te gaan werken als zijn kampioen. Daarvoor moet ze wel eerst 23 andere dieven, sluipmoordenaars en strijders uit heel Erilea verslaan in een toernooi.
Eigenlijk wil Celaena niks van de onbetrouwbare koning weten. De koning van Adarlan is een machtige heerser die steeds meer land in zijn bezit wil krijgen. Hij gaat hiervoor letterlijk over lijken. Hij is verantwoordelijk voor de dood van de ouders van Celaena en voor haar veroordeling tot de zoutmijnen. Celaena haat de man. Dat is natuurlijk niet zo gek, maar als ze haar vrijheid ermee terug kan verdienen, dan wil ze ver gaan. Ookal moet ze daarvoor eerst een aantal jaren voor die moordenaar van een koning werken.
De koning heeft haar niet zelf als kandidaat gekozen, dat heeft zijn zoon, kroonprins Dorian Havilliard gedaan, vooral om zijn vader dwars te zitten.
Chaol, de kapitein van de koninklijke garde neemt haar onder zijn hoede. Hij traint haar tot ze erbij neervalt.
Celaena wordt behandeld als een crimineel, maar langzamerhand wint ze het vertrouwen van Chaol en Dorian.
Ondertussen doet iemand, of iets, heel erg zijn best om de deelnemers van het toernooi uit de weg te ruimen. Eén voor één worden ze op een beestachtige manier vermoord terwijl ze in het zwaar bewaakte kasteel van de koning zijn. Celaena krijgt hierdoor niet alleen de taak om het toernooi te winnen voor haar vrijheid, maar ook nog de taak om het kasteel te ontdoen van het kwaad, wat dat ook mag zijn.

Het verhaal speelt zich grotendeels af in het kasteel in een tijd zonder technologie. Toch had ik niet het gevoel dat ik een middeleeuws verhaal las. Het verhaal gaat niet over deze wereld, dus in welke tijd het zich afspeelt, is onduidelijk. Dat maakt het verhaal tijdloos.
Het is geen toververhaal waarin magie de boventoon voert. Dat komt doordat de koning de magie heeft uitgebannen en het er niet mag zijn. Ik verwacht in het tweede deel meer magie tegen te komen.
Ik moest in het begin van het boek even wennen aan de naam Celaena. Die naam was ik nog niet eerder tegen gekomen. Ik hou het uiteindelijk op een originele naam in een origineel verhaal.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

De glazen troon (Throne of glass, #1)Titel: De glazen troon
auteur: Sarah J. Maas
Originele titel: Throne of glass
vertaling: Lia Belt
uitgeverij: Meulenhoff Boekerij B.V.
ISBN: 9789460239465 (e-book)
aantal pagina's: 392
verschijningsdatum: april 2014






Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten