Boeken algemeen

woensdag 7 januari 2015

Blind verleden (Beatrice Kaspary #2) - Ursula Poznanski

Wat een lekkere thriller. Ik hou van thrillers die zowel voor mij als de personages een puzzel zijn. Ik puzzel graag mee.
Tel daarbij de spanning tussen Beatrice en Florin op en het plaatje is compleet.

Bij Kiezen is moeilijk #10 kreeg Blind verleden de meeste stemmen. Stiekem was ik daar wel een beetje blij om. Na het lezen van Vijf, het vorige boek over Beatrice Kaspary, dacht ik wel dat Blind Verleden succes verzekerd zou zijn.
En dat was hij ook. Ik vond hem nog spannender dan Vijf.

In dit boek krijgen Beatrice Kaspary en haar collega's te maken met een dubbele moord. Gepleegd op een camping. Of is het een zelfmoord en moord? Wat hebben de slachtoffers met elkaar gemeen? Waarom waren ze samen? Zijn er mensen in de groep die meer weten? Daar moeten ze achter zien te komen.
Al snel vindt Beatrice een link tussen de slachtoffers op Facebook. Met een fake account probeert ze te infiltreren in een poëzie-groep op Facebook waar beide slachtoffers lid van waren. Er worden op de site veel zwartgallige gedichten over de dood geplaatst. 
Op het eerste gezicht lijkt daar verder niks aan de hand. Toch zit het Beatrice niet lekker en blijft ze alert. En dan.. komt er nog een deelnemer van de groep om het leven.

Op haar privéleven heeft dit allemaal geen goede invloed. Ze moet haar kinderen vaak 'dumpen' bij haar ex of bij haar ouders.
Ondertussen wordt haar band met collega Florin steeds sterker. De spanning tussen Florin en Beatrice blijft ook in dit boek lekker sudderen.

Een supergoede thriller. Toch was er een ding dat mij stoorde: De naam van een van de personages. Een lid van de groep. Om welke naam dat gaat en waarom het me stoorde, daar wil ik verder niet op in gaan, omdat ik dan teveel zou verklappen. Als je het boek al gelezen hebt en je wil weten wat ik bedoel, stuur me dan gerust een berichtje op Facebook of Twitter.

Dit boek is net als het vorige in een personaal perspectief waarin we Beatrice volgen geschreven. Af en toe staat er aan het eind van een hoofdstuk een stukje in een ander lettertype en in het ik-perspectief. Maar wie die ik is? Dat blijft nog heel lang onduidelijk. Wat wel duidelijk is,is dat hij met de moorden te maken heeft. 

Op Goodreads zag ik dat er in maart 2015 een nieuw boek in deze serie uitkomt. In het Duits heet dit boek Stimmen. Maar dan moet hij natuurlijk ook nog vertaald worden, dus voor we hem hier kunnen lezen zijn we weer een stukje verder. Of zal ik het aandurven om ook eens een boek in het Duits te gaan lezen. Daar moet ik nog even over nadenken.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

22058028Titel: Blind verleden
auteur: Ursula Posnanski
Originele titel: Blinde vögel
vertaling: Bonella van Beusekom
uitgeverij: Cargo
ISBN: 9789023482284
aantal pagina's: 400
verschijningsdatum: mei 2014




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten