Boeken algemeen

woensdag 17 december 2014

Vier plus één - Jojo Moyes

Voor als je dit boek nog niet gelezen hebt: Doen!

Precies het boek dat ik nodig had na de thriller Irène. Hij lag net afgelopen week voor me klaar bij de bibliotheek.

Ik vond het vorige boek van Jojo Moyes, 'Voor jou', ook erg goed, maar dat was, in tegenstelling tot dit boek, best een zwaar verhaal. 'Vier plus één' gaat ook wel over een serieus onderwerp: Een een-oudergezin dat in armoede leeft. Jojo Moyes kreeg het wederom voor elkaar dat ik af en toe met tranen in mijn ogen zat te lezen.
Maar nog vaker zorgde ze met haar verhaal voor een lach.
Ik heb een aantal grappige passages zelfs voorgelezen aan mijn man. Of hij daar blij mee was weet ik niet, maarja, moet hij maar niet vragen waarom ik lach ;-).

Jess Thomas woont met haar dochtertje Tanzie en haar stiefzoon Nick in een achterstandswijk in het zuiden van Engeland. Ze is schoonmaakster en barvrouw voor de kost, Nick is een make-up dragende goth en Tanzie een wiskundegenie. Niet echt gangbaar in de wijk. Daarom wordt Nick regelmatig gepest en in elkaar geslagen door de Fishers. Dat staat Tanzie als ze naar de middelbare school gaat ook te wachten. Behalve als het haar lukt om een wiskundewedstrijd in Schotland te winnen en daarmee geld genoeg wint om naar een dure school te gaan.
De vader van Tanzie en Nick is er een aantal jaar geleden depressief vandoor gegaan, is werkloos en kan dus ook niet bijdragen aan de opleiding van zijn dochter.
Geld voor de reis naar Schotland heeft Jess niet. De enige manier is om met de half vergane en onverzekerde Rolls die haar man in de garage heeft achtergelaten te gaan.
Maar met een niet zo rijvaardige Jess en een slechte auto kom je niet zo ver. Ze zijn de stad nog maar net uit, of ze worden al aangehouden door de politie.
Dan komt meneer Nicholls, wiens huis ze schoonmaakt en die ze pas geleden nog dronken thuis heeft afgezet, langsrijden en biedt aan ze naar huis te brengen.
Daar gaan ze dan, in zijn peperdure Audi. Een slonzige moeder op slippers, een kind in pyjama, een jongen met make-up en een kwijlende hond.
Als meneer Nicholls, Ed, hoort dat ze onderweg waren naar Schotland biedt hij in een opwelling aan om ze te brengen.

Eigenlijk weet je van tevoren hoe het af zal lopen. Alleen de weg er naartoe is onbekend. In dit geval kun je dat vrij letterlijk nemen, aangezien een groot deel van de tijd in de auto wordt doorgebracht.

Het boek leest lekker vlot en je krijgt inzicht in alle personages. Jess staat de meeste hoofdstukken in het middelpunt, maar wordt afgewisseld door haar kinderen en Ed.

Een verhaal met onverwachte helden.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes


Titel: Vier plus één
auteur: Jojo Moyes
Originele titel: The one plus one
vertaling: Anna Livestro
uitgeverij: De Fontein
ISBN:9789032514716

aantal pagina's: 399
verschijningsdatum: september 2014





Follow on Bloglovin

1 opmerking: