Boeken algemeen

zaterdag 6 december 2014

Endgame - James Frey

Gekocht van mijn verjaardagsboekenbonnen, omdat dit boek de meeste stemmen gekregen had bij Kiezen is moeilijk #9.

Het boek gaat over een Spel. Niet zomaar een Spel. Een heel serieus Spel. Endgame.
Al duizenden jaren lang worden kinderen uit een origine bloedlijn van erfgenamen van de aarde opgevoed om Endgame te spelen. Maar wanneer het gespeeld gaat worden, dat is onbekend.
Als het moment daar is, zal het duidelijk zijn.
Er kan maar één winnaar zijn. Alleen lijn van de winnaar zal overleven. Voor de rest van de wereld is het End Of Game.
Er zijn 12 Spelers, afkomstig van over de hele wereld die het spel zullen spelen. Spelregels zijn er niet. Behalve dat het Spel gespeeld moet worden. En het spel begint nu.

In het boek komen veel getallen voor: Maten, afstanden, gewicht, lengte- en breedtegraden. Erg gedetailleerd. Aftellen van tijd ging vaak tot meerdere getallen achter de komma. Het lijkt een beetje overdreven, maar ik ga er vanuit dat het te maken heeft met de puzzel die de lezer zelf op zou kunnen lossen tijdens het lezen. Ik zeg expres 'zou kunnen', ik ben daar tijdens het lezen namelijk helemaal niet mee bezig geweest en ben ook niet van plan om ermee bezig te gaan.
In het begin van het verhaal, als het Spel begint, wisselt het boek ieder hoofdstuk tussen de verschillende Spelers, daardoor duurde het voor mij erg lang voor ik een soort van band met de personages had opgebouwd. De Spelers laten in de eerste helft van het boek naar mijn idee ook niet veel menselijks zien, dat komt pas in de tweede helft. Wel wordt al snel duidelijk wie de belangrijkste personages uit het boek zijn: Sarah Alopay en haar vriend Christopher Vanderkamp, die geen speler is, maar toch probeert om Sarah te helpen, en Jago Tlaloc. Maar ook de andere Spelers komen ruim aan bod. Ik weet niet of iedereen tijdens het lezen automatisch in hun 'kamp' terecht komt. Ik in ieder geval wel.Vriendschap, liefde, haat en wraak zijn dan ingrediënten die veel aan bod komen. Pas in de tweede helft werden de personages ook wat toegankelijker voor mij. Vanaf dat moment las het boek als een trein en heb ik in één avond/nacht het boek verder uit gelezen. Het verloop en de afloop van het verhaal bevielen me goed. Over de verdere inhoud van het verhaal wil ik eigenlijk niks zeggen. Laat je gewoon verrassen!
Dat het om een vervolgverhaal zou gaan wist ik van tevoren. Een volgend deel wil ik zeker ook gaan lezen. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaat.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

23288892Titel: Endgame - De opdracht
auteur: James Frey & Nils Johnson-Shelton
Originele titel: Endgame: The calling
vertaling: Henrieke Herber
uitgeverij: Van Goor
ISBN:
9789000340736
aantal pagina's: 430
verschijningsdatum: oktober 2014







Follow on Bloglovin

2 opmerkingen: