Boeken algemeen

woensdag 5 november 2014

Het Boekenliefje - Helen Docherty & Thomas Docherty

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een stukje plaatste over een prentenboek.
Bij de bibliotheek kwam ik afgelopen week een boek tegen met een titel die mij erg aansprak: Het boekenliefje.


Het boekenliefje


Elke avond lezen de dieren van Holletje-in-'t-Bos
een verhaaltje voor het slapengaan.
Tot hun boeken op een avond plots
beginnen te verdwijnen. Een voor een.
Is er misschien een boekendiefje in het dorp?
En wie zou dat dan kunnen zijn?
Lisa Langoor, een moedig konijntje,
is vastbesloten het boekenmysterie op te lossen.
Ze wil hun voorleesverhaaltjes terug,
en wel nu meteen!

De kleine dieren in het dorpje worden iedere avond lekker voorgelezen. Net als bij kleine mensen heel belangrijk. Dat blijkt wel als hun boeken gestolen worden door een boekendiefje dat eigenlijk een boekenlíefje is. Het boekendiefje wil helemaal niet stelen, hij wil alleen maar net als de andere dieren een verhaaltje voor het slapengaan. Alleen heeft hij niemand die hem voor kan lezen. 
Gelukkig bedenkt Lisa Langoor een oplossing voor dit probleem. 

Ik heb dit prentenboek voorgelezen aan mijn zoontje van net 4. Hij vond het verhaal érg leuk. Toen het boek uit was, vroeg hij zelfs gelijk of ik hem nog een keer wilde lezen. Dat doet hij normaal gesproken nooit!
Het verhaal leest lekker voor en op de mooie tekeningen is genoeg voor een kind te zien om de aandacht er tijdens het aanhoren van de tekst bij te houden. 
Misschien is het soms een beetje griezelig, maar alles wordt uiteindelijk opgelost en er blijkt niks griezeligs te zijn. 
Het boekendiefje is eigenlijk een heel lief, klein, een beetje zielig diertje dat voorgelezen wil worden. 
Ik denk dat de kinderen, net als de dieren in het dorp, wel begrip op kunnen brengen voor het Boekenliefje.

Dit boek heb ik nu in huis van de bibliotheek, maar ik zou hem graag in mijn eigen boekenkast willen hebben. Erg leuk :-). 

Titel: Het Boekenliefje
auteur: Helen Docherty & Thomas Docherty
Originele titel: The Snatchabook
uitgeverij: Clavis
ISBN: 9789044820270
verschijningsdatum: 2013


1 opmerking:

  1. Heb dit boekje vorig jaar voorgelezen aan peuters en kleuters tijdens de voorleesweek. Een heel erg mooi en fijn boek. Mooie prenten.

    BeantwoordenVerwijderen