Boeken algemeen

zaterdag 25 oktober 2014

Mees Kees - Mirjam Oldenhave


In augustus 2006 verscheen het eerste Mees Kees verhaal. Pittig klasje. Inmiddels is Mees Kees een begrip voor kinderen op de basisschool. Aangezien ik zelf op een basisschool werk, heb ik de boeken ook regelmatig voorbij zien komen en er af en toe wel eens een stukje uit voorgelezen. 
Vanaf 3 december is de derde film van Mees Kees 'Op de planken' in de bioscoop te zien. Dat was blijkbaar een goede reden om bij de Total te kunnen sparen voor de (luister)boeken van Mees Kees.

Aangezien wij eigenlijk altijd bij Total tanken was het voor ons thuis niet zo'n probleem om de verzameling compleet te krijgen.
De verzameling bestaat uit 3 leesboeken, 2 luisterboeken (cd's) en een doeboek. Wat mij betreft hadden het wel allemaal leesboeken mogen zijn ;-).


Zo kon ik eindelijk beginnen met (voor)lezen in het eerste deel. Die is inmiddels uit. 
Voorin het boek worden alle kinderen van de klas voorgesteld d.m.v. een tekeningetje. Tobias is degene die de kinderen voorstelt.
Tobias is ook degene vanuit wie het verhaal verteld wordt. Tobias is stapelgek op de invalmeester, die eigenlijk nog niet echt meester is, maar nog stagiair. 
Tobias krijgt van thuis niet alle zorg die hij nodig heeft. Zo komt hij bijvoorbeeld vaak zonder brood op school en wordt er niet echt wat gedaan aan de luizen in zijn haar. 
Mees Kees voelt feilloos aan wat Tobias nodig heeft. Zo krijgen de twee een bijzonder band.

Mees Kees geeft niet op dezelfde manier als de andere juffen en meesters les. Bij Mees Kees blijft er vaak tijd over voor extra leuke dingen doordat het minder leuke werk gezamenlijk gedaan wordt. 
Zo krijgt ieder kind bij de rekenles 1 som voor zijn rekening, zodat ze samen alle sommen af hebben. 

Alleen als het hoofd van de school, Dreus, of de meester van de meester langskomt moeten de kinderen toch laten zien dat ze ook serieus en zelfstandig aan het werk kunnen. 

Hopelijk vindt mijn zoontje het leuk als ik binnenkort nog een boek van Mees Kees voorlees. Maar eerst zijn we bezig in het nieuwste boek van Dolfje Weerwolfje ;-). 


2 opmerkingen:

  1. Hoi Gerianne,
    ook ik en mijn kids zijn gek van de boeken van Mees Kees. Wij hebben ook de hele serie.
    Ik weet niet welke groep je hebt en hoe oud je zoon is. Maar kijk uit in volgens mij Mees Kees op kamp wordt het Sinterklaas verhaal uit de doeken gedaan.
    Groetjes Kirsten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn jongste twee geloven nog in Sinterklaas. Ik had het met de luistercd al door. Die sla ik voor hun nog wel even over.
      Goed dat je het nog even zegt Kirsten. Groetjes!

      Verwijderen