Boeken algemeen

woensdag 6 augustus 2014

Dracula - Bram Stoker

Dit boek heb ik als eerste gekozen om te lezen voor de klassieke literatuurmaand.
Het stond al heel lang op mijn tl-lijst, maar ik heb het er een tijd geleden ook weer vanaf gehaald. Ik zag er toch een beetje tegenop.
Maar nu, door de klassieke literatuurmaand van Sandra, heb ik toch doorgezet.

Waarom Dracula?
Ik hou erg van fantasy boeken. In veel van die boeken komen vampiers voor. Daar zoek ik ze soms ook wel op uit, om eerlijk te zijn. Veel van die verhalen zijn uiteindelijk gebaseerd op Dracula. 
Daarom wilde ik dit originele verhaal wel eens lezen.

Achtergrondinformatie
Met het lezen van Dracula ben ik ook op zoek gegaan naar achtergrondinformatie. Met zijn verhaal borduurt Bram Stoker (Dublin, 8 november 1847) voort op The Vampyre van John William Polidori. Een kort verhaal dat voor het eerst gepubliceerd werd op 1 april 1819.
Naar eigen zeggen is de Bram Stoker het verhaal gaan schrijven naar aanleiding van een nachtmerrie.

Het boek van Bram Stoker werd uitgebracht in 1897 en is sindsdien veelvuldig vertaald en verfilmd.
Dracula is zelfs een van de meest verfilmde verhalen allertijden.

De vertaling die ik heb gelezen is van 2009 door Piet Verhagen.
Het boek werd eerder vertaald in het Nederlands door Jeanette Wink-Nijhuis in 1928 en in 1968 door Else Hoog.

Het verhaal
Het verhaal is opgebouwd uit dagboekfragmenten en brieven van de hoofdpersonen in het verhaal.
Het begint met het journaal van Jonathan Harker dat hij geschreven heeft onderweg naar het kasteel van Graaf Dracula in Transsylvanië. De graaf heeft Jonathan Harker uitgenodigd om hem de eigendomspapieren van zijn nieuwe onderkomen in Londen te overhandigen.
In het kasteel aangekomen ontdekt Jonathan al gauw dat het daar niet pluis is. Hoe langer hij er is, hoe meer hij te weten komt. Na een tijdje blijkt hij niet de gast, maar de gevangene van de bloedzuigende graaf te zijn

De verloofde van Jonathan, Mina Murray schrijft brieven aan haar dierbaarste vriendin Lucy Westenra. Ze schrijft dat ze zich zorgen maakt om Jonathan, omdat ze al een tijd niks van hem gehoord heeft.
Ondertussen gebeuren er in Whitby, waar Lucy woont, vreemde dingen sinds daar een schip zonder levende bemanning is aangemeerd.
Lucy slaapwandelt en is ziekelijk. Ze wordt steeds bleker.
Arthur Holmwood, haar verloofde, roept hulp in van zijn goede vriend John Seward die op zijn beurt de hulp inroept van de Nederlandse dokter Abraham van Helsing.
Van Helsing lijkt te weten wat er met Lucy aan de hand is en doet er alles aan om haar te redden.
Hun verhaal is eveneens te lezen vanuit dagboeken en brieven..
John Seward is ook dokter en leidt een krankzinnigengesticht. Ook in het gesticht gebeuren vreemde dingen, wat ook niet zo raar is, aangezien het gesticht zich naast het nieuwe onderkomen van Graaf Dracula bevindt.

Mina vindt Jonathan terug en hoort uiteindelijk zijn verhaal. De dagboeken en brieven van Jonathan, Mina, Lucy, Arthur, dr. Van Helsing en dr. Seward worden bij elkaar gelegd. Zo komen ze genoeg te weten over de graaf om hem op te kunnen sporen en te doden, voor het te laat is. 

Mijn leeservaring
Ik had verwacht dat het een lastig te lezen boek zou zijn en dat ik er moeilijk doorheen zou komen. Dat viel 100% mee. Eigenlijk was het vanaf het eerste hoofdstuk al boeiend. Ik ben heel erg blij dat ik het boek gelezen heb. Ik raad het ook zeker aan andere lezers aan. Zeker als je net als ik veel vampierverhalen gelezen hebt.
Alhoewel het hier om een heel nieuwe vertaling ging, is het ouderwetse taalgebruik wel intact gebleven. Gelukkig maar, anders zou het verhaal lang zo goed niet uitkomen.
Ik vond het taalgebruik heel mooi. De gesprekken tussen de personages zijn heel theatraal en de omgeving en personages worden erg gedetailleerd omschreven.
Het is mooi om te lezen dat de vriendschap tussen de personages zo belangrijk is. Het helpt ze vol te houden in een duistere periode. Niet alleen de vriendschap zorgt hiervoor, maar ook hun geloof in God is een anker.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Dracula
auteur: Bram Stoker

herschreven door: Mike Stocks
Nederlandse vertaling: Piet Verhagen
uitgeverij: Boekerij
ISBN: 9789089681751

aantal pagina's: 432 

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten