Boeken algemeen

zaterdag 16 augustus 2014

De IJzerprins - Julie Kagawa (The Iron Fey #4)

De IJzerprins is het vierde deel in de Iron Fey serie van Julie Kagawa. De eerste twee delen waren wat mij betreft leuk genoeg om door te lezen, maar vanaf het derde deel vond ik het pas echt goed worden en kon ik het boek niet meer wegleggen. Na de IJzerkoningin ben ik dan ook gelijk verder gegaan in de IJzerprins. 

Toen Meghan in het vorige deel, De IJzerkoningin, de valse koning van het IJzerrijk versloeg zwoor Ash dat hij als een manier zou vinden om bij haar terug te kunnen keren.
En als een fae iets zweert, moet hij zijn belofte nakomen.

Het verhaal gaat dat er een mogelijkheid bestaat voor fae om een ziel te bemachtigen. Als Ash zijn bestaan als fae op zou geven en mens zou worden, zou hij in het IJzerrijk kunnen leven. Bij Meghan.
De Cait sith, Grimalkin, die altijd alles lijkt te weten, weet vast ook wel wat Ash moet doen om een mens te worden. 
Ash gaat samen met Puck en Grimalkin op zoek naar de Ziener.
Deze Ziener vertelt Ash dat hij naar het Eind van de Wereld moet en allerlei proeven moet doorstaan om zijn menselijkheid te verdienen. 
Om aan het einde van de wereld te komen zullen ze de Dromenrivier moeten volgen. Een reis vol nachtmerries om uiteindelijk in een nog grotere nachtmerrie terecht te komen. 
En dat alles om terecht te komen bij het Slot van Beproeving.
Heeft Ash dit er echt allemaal voor over om bij Meghan te kunnen zijn?

Wederom een boek dat ik voor de laatste bladzijde niet weg kon leggen. Het verhaal is geen moment saai geweest. Een boek vol fantasiefiguren, waarvan er veel bekend (en ook vele minder bekend) zijn door sprookjes, mythen en legenden. 
In dit deel is Ash de ik-figuur. In de vorige delen was het Meghan die centraal stond. 
Was Ash in het eerste deel nog een ijskoude winterprins, in de daarop volgende delen brokkelt zijn ijzige pantser steeds verder af en leer je de echte Ash kennen. 

Zelf vind ik de alleswetende Grimalkin een geweldig personage in de boeken. De arrogante, eeuwenoude kat verschijnt en verdwijnt wanneer het hem uitkomt. Als het echt gevaarlijk wordt is de kat nergens meer te bekennen, om vervolgens weer tevoorschijn te komen als het gevaar geweken is.
Toch heeft hij de juiste informatie op belangrijke momenten.
Achteraf blijkt dat hij van de meeste onverwachte dingen die gebeurd zijn al op de hoogte was, maar vond hij het niet nodig om ze van tevoren te melden. Ze moeten zelf maar door schade en schande wijs worden, daar leren ze het meeste van. 
De Cait Sith is, hoe je het ook wendt of keert, bij ieder avontuur weer van onschatbare waarde.

Wat is jouw favoriete personage in The Iron Fey serie?

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes


Klik hier voor mijn recensie van De IJzerkoning
Klik hier voor mijn recensie van De IJzerprinses
Klik hier voor mijn recensie van De IJzerkoningin

Titel: De IJzerprins
auteur: Julia Kagawa
uitgeverij: Harlequin Young Adult
ISBN: 9789034755889
aantal pagina's: 384
verschijningsdatum: september 2013

Follow on Bloglovin

3 opmerkingen:

  1. Ik heb alleen het eerste deel gelezen en Grimalkin vond ik een leuk personage. De rest vond ik naïef of irritant. Als ik jouw recensies zo lees moet ik misschien toch maar een keertje de rest van de serie lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen