Boeken algemeen

zaterdag 21 juni 2014

Schim en Schaduw (Grisha #1) - Leigh Bardugo

Via een omweg heb ik de kans gekregen om dit eerste deel van de fantasytrilogie De Grisha te lezen. Daar ben ik echt heel blij mee :-).
En echt, als je erin begint, zorg dan dat je tijd hebt, want eenmaal begonnen, kan je niet meer stoppen.
Wat een goed verhaal!

Alina en Mal groeien als wezen op in het landhuis van hertog Keramsov. Het landhuis staat in Ravka. Een land dat al meer dan 100 jaar in oorlog is en in tweeën gedeeld door een geheimzinnige Schaduw-vlakte, waar monsters leven die de mensen opeten die de vlakte proberen over te steken. 
Het land wordt geregeerd door een koning, maar de eigenlijke baas is de Duisterling met zijn Grisha; meesters van de Elementaire Natuurwetenschap.
Doordat het oorlog is komen ook Alina en Mal in het leger terecht. Alina als kaarttekenaar en Mal als spoorzoeker. En hier begint het eigenlijke verhaal.


Alina en Mal worden met hun regiment aangevallen. Op het moment dat Mal gewond raakt gebeurt er iets wonderbaarlijks. Er verschijnt een fel licht dat de aanvaller wegjaagt en hen het leven redt.
Als Alina bijkomt wordt ze door soldaten van de Duisterling meegevoerd naar het hof, waar ze de geheimen van de Grisha leert kennen. 
Langzaam verdwijnt de grijze muis die Alina was naar de achtergrond en leert ze haar kracht kennen. Een kracht waarmee ze kan maken en breken.

Op het voor- en nawoord na wordt het verhaal vanuit Alina Starkov verteld. Als lezer voel je haar door het verhaal heen sterker worden en meer voor zichzelf opkomen.
De andere personages in het boek leer je ook alleen vanuit Alina kennen. Dat vond ik zeker geen nadeel. Het houdt goed de spanning in het verhaal.
Het boek heeft 336 bladzijden en leest erg gemakkelijk weg. Ik heb hem in een dag uitgelezen en weet zeker dat ik niet de enige zal zijn die zo snel mogelijk wil weten hoe het af zal lopen.
Na dit ene boek (Als het goed is vanaf aankomende week verkrijgbaar.) is het verhaal zeker nog niet ten einde. Er is ook al een tweede en derde deel. Alleen nog niet in het Nederlands. Deel 2, Dreiging en Duisternis verschijnt dit najaar. Ik denk niet dat ik daar op kan wachten met lezen!

Wat ik persoonlijk nog miste in het boek, is een verklarende woordenlijst. Er komen best veel vreemde woorden in het boek voor. Het verhaal maakt de woorden wel duidelijk. Maar even wat op een rijtje kan wat mij betreft geen kwaad. Vandaar dat ik zelf maar een lijst gemaakt heb.
Bekijk de woordenlijst via deze link.

Thea - The Book Girl, dankjewel dat ik door jou dit boek nu al heb kunnen lezen.

Lees mijn recensie van deel 2, Dreiging en Duisternis hier.
Lees mijn recensie van deel 3, Val en Verlossing hier.













Bestel dit boek bij Bol.com

Follow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Ik ben ook heel benieuwd naar dit boek, ik lees er ook zoveel positieve recensies over!

    BeantwoordenVerwijderen