Boeken algemeen

vrijdag 7 maart 2014

Samensmelting (Divergent #3) - Veronica Roth



Samensmelting

De eerste twee delen van deze serie heb ik vorig jaar gelezen. Ik vond die eerste twee boeken erg spannend. Deel 3 wilde ik dan ook zo snel mogelijk lezen nadat hij uitgekomen was. 
Omdat het al bijna een jaar geleden was dat ik de andere twee delen gelezen had moest ik er wel weer even inkomen. Wat was er nou ook alweer gebeurd in de vorige delen? Ik had niet het geduld om de andere twee delen opnieuw te lezen. Maar even globaal doornemen had geen kwaad gekund.
De opbouw van dit boek is anders dan de voorgaande delen. Daarin werd het hele verhaal verteld vanuit de ik-figuur Tris. In dit deel komen Tris en Tobias als ik-figuur afwisselend aan het woord. 

Ik had al veel recensies gelezen over dit boek. Allemaal heel positief. 4 en 5 sterren. In die recensies stonden helaas wel opmerkingen waardoor ik al veel over de afloop van het verhaal wist. Dat maakte dit verhaal voor mij minder leuk om te lezen. 
Diezelfde opmerkingen als ik daar heb ik gelezen ga ik hier dus niet plaatsten. 

Wat als je hele wereld een leugen was?

Wat als een enkele keuze alles veranderde?
Wat als liefde en loyaliteit je dingen liet doen die je nooit verwacht had?

De facties in de stad van Tobias en Tris zijn uiteen gevallen. De factielozen onder leiding van Evelyn Johnson, de moeder van Tobias, hebben de macht in de stad overgenomen. Natuurlijk zijn hier tegenstanders van. De Loyalen. Zij willen de facties terug. 
Door de beelden van Edith Prior, die aan het eind van deel 2, Opstand, is laten zien zijn de bewoners van de stad erachter gekomen dat er meer in de wereld is dan alleen hun stad. Ze zijn nieuwsgierig geworden naar de geschiedenis van de stad, naar het ontstaan van de facties. 
Hier kunnen ze alleen maar achter komen door de stad uit te gaan en te kijken wat daarbuiten is. 

Buiten de stad komen ze achter de waarheid. Hun leven is gebaseerd geweest op een opeenstapeling van leugens. En denken ze nu op een rustigere plek terecht gekomen te zijn, dan hebben ze het mis. Ook in de wereld buiten de stad zijn opstanden waar ook Tobias en Tris bij betrokken raken. 


134247011574307620612067






Geen opmerkingen:

Een reactie posten