Boeken algemeen

zondag 16 maart 2014

60 dagen - Gillian King

Voordat dit boek eind vorig jaar uitkwam werd er veel reclame voor gemaakt. Ik heb toen de omschrijving van het boek gelezen en werd benieuwd naar het verhaal. Uiteindelijk heeft het nog een paar maanden geduurd voor ik het boek ook echt ging lezen.
Gelukkig maar, want ik wist nu niet meer precies waar het verhaal over zou gaan. De betekenis van de 60 dagen wist ik nog wel, maar welke personages ermee te maken hadden wist ik niet meer.
Dat heeft het boek uiteindelijk veel leuker gemaakt voor mij. Als ik het nog wel had geweten was het echt een standaard chicklit roman geweest. Nu gebeurden er nog onverwachte dingen.

Dus: Als je van plan bent om dit boek te gaan lezen, stop dan nu met het lezen van deze blog, zodat je je ook kunt laten verrassen.
Het zou wel leuk zijn als je dan na het lezen nog weer even hier komt en laat weten wat jij nou van het boek vond :-).


Je hebt er dus voor gekozen om verder te lezen ;-).

Het verhaal

Emma is 20 weken zwanger als haar vriend Gijs, haar alles, om het leven komt door zinloos geweld. 
Haar vriendinnen Fenna en Iris steunen haar in deze verdrietige en moeilijke tijd. 
Na de geboorte van haar dochtertje Benthe zondert Emma zich af van vrienden en familie. Wat niet erg moeilijk is, want Emma woont in Limburg, in het huis waar ze samen met Gijs woonde, haar vrienden en familie wonen in Den Haag. 
Na 4 jaar besluit ze toch terug te keren naar Den Haag. Haar sociale leven komt hier weer helemaal op gang.
Ze blijkt een leuke buurman te hebben, Victor. Ze kent hem nog van vroeger. Stapelverliefd is ze op hem geweest. Alleen was hij dat minder op haar en heeft haar destijds heel gemakkelijk ingeruild voor een ander. Ze was er kapot van. Victor lijkt nu een stuk volwassener. En nog steeds net zo leuk.

Ze komt ook Jesper weer tegen. De beste vriend van Gijs. Ze heeft hem in de jaren na het overlijden van Gijs flink afgehouden. In het begin kwam hij nog wel op bezoek en belden ze regelmatig. Maar Emma vond het te moeilijk. Jesper deed haar teveel aan Gijs denken. 
Nu is hij weer in haar leven. Ze kan goed met hem praten over Gijs. Jesper is ook gek op Benthe, en Benthe op Jesper. 
De vriendin van Jesper, Eef, is er wat minder blij mee. Zij voelt zich erg onzeker bij Emma en haar vriendinnen in de buurt. 
Waar Eef bang voor was, dat gebeurt ook. Tijdens een werkweekend in Milaan van Eef belanden Jesper en Emma bij elkaar in bed.
In plaats van dat Eef Jesper de deur uit schopt geeft ze hem een ultimatum. 60 Dagen. 60 Dagen waarin Jesper geen contact mag hebben met Emma. Eef en Jesper samen in therapie gaan en ze eindeloos veel met elkaar praten. 
Zou het genoeg zijn om de relatie te redden?

Aangezien het hier om een echte chicklit gaat denk ik dat je daar het antwoord wel op kan geven.
Vandaar dat ik eerder zei dat je beter de beschrijving van het boek niet kon gaan lezen als je nog van plan bent het boek te gaan lezen. Niet dat het dan niet alsnog een leuk verhaal is hoor! Zeker aan te raden. Het verhaal leest heerlijk weg. In mijn geval in een dag. En dan absoluut geen dag waarin ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat aan het lezen was.

Veel van de boeken die ik lees, lees ik op mijn e-reader. Soms is de achterkant met omschrijving van het boek in de e-bookversie van het boek op de eerste pagina's verwerkt. Vaker ook niet. Als ik een boek al een tijdje op mijn reader heb staan weet ik dus regelmatig niet meer waar dat boek over gaat en waarom ik hem überhaubt gekozen had. Dan laat ik me verrassen.

Lees jij altijd de achterkant van een boek voordat je erin begint?

1 opmerking: