Boeken algemeen

zaterdag 8 februari 2014

Godin bij vergissing - P.C. Cast (Partholon #1)



Godin bij vergissing

Vorige week tijdens het boodschappen toen werd ik weer eens opgehouden bij het boekenrek. Eens even kijken wat daar allemaal bij stond voor leuks. 
Ik zag toen het boek Godin van Nature  van P.C. Cast staan. En daarbij stond met grote letters dat het om een bestseller uit New York ging. Ik heb toen gelijk mijn smartphone er even bij gepakt en heb de Goodreads app geopend op mijn telefoon om hem daar in op te slaan en er thuis meer over op te zoeken.
Het bleek om deel 3 van de Partholon serie te gaan.
Als ik die zou willen lezen zou ik dus eerst in deel 1 moeten beginnen. Zo gedacht, zo gedaan.

Het boek gaat over de 35 jarig Shannon Parker. Lerares Engels. Dol op prulletjes voor in haar klaslokaal en haar huis. Op haar eerste vakantiedag gaat ze naar een veiling waar ze zich aangetrokken voelt tot een Keltische pot waar wonder boven wonder een afbeelding van haarzelf op lijkt te staan. 
Als door de goden geholpen krijgt ze de pot voor een paar dollar in handen en neemt hem mee op weg naar huis. 
Alleen zal ze thuis niet aan komen. Onderweg naar huis slaat het weer om en krijgt ze een ongeluk.
Als ze wakker wordt zit haar goede vriendin Suzanna naast haar. Maar het blijkt alleen uiterlijk Suzanna te zijn. Shannon is in een of andere sprookjesachtige spiegelwereld verzeild geraakt waar het volk denk dat zij de uitverkorene priesteres van de godin Rhiannon is.
Rhiannon staat op het punt om een trouwgelofte van een jaar aan te gaan met een wel erg vreemde 'man'. Een centaur. Half man, half paard. Shannon moet het spel meespelen en gaat de gelofte aan.
Al gauw blijkt dat de mensen in tempel waar Shannon terecht is gekomen veel eerbied voor Rhiannon hebben, maar dat Rhiannon dat eigenlijk niet verdient. Rhiannon is een verwend en egoïstisch kreng. De mensen zijn dan ook erg verbaasd als ze ineens zo veranderd lijkt te zijn. 

In haar dromen verlaat de geest van Shannon haar lichaam en gaat op reis door haar rijk. Geholpen door de godin Epona. Epona laat haar verontrustende taferelen zien. Het kasteel van de vader van Rhiannon, wordt aangevallan door vreemde, gevleugelde wezens. De Fomorianen. Met het kasteel van de vader van Rhiannon zijn deze demonen niet tevreden. Er komt een ware oorlog die Shannon samen met haar centaur in goede banen moet zijn te leiden. 

Ik vond het boek in het begin erg rommelig en druk. Het verhaal is geschreven vanuit Shannon en beschrijft telkens haar gedachten en belevenissen. En het hoofd van Shannon lijkt nooit rustig te zijn. Altijd moet er bij een belevenis een bijgedachte zijn die dan ook vaak tussen haakjes wordt vermeld. Soms vond ik het wel grappig, vaker vond ik het wat te veel van het goede.
Ik heb me dus best af en toe geërgerd aan dit verhaal, maar, hoe verder het verhaal vorderde, hoe boeiender ik het begon te vinden. Achteraf dus toch geen spijt dat ik het ben gaan lezen. 
De volgende delen schijnen ook spannend te worden, maar ik geloof niet dat ik vanavond direct in het volgende deel zal gaan beginnen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten